0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för den långa responsen. Jag tar nu fast enbart på några saker. I grafen nedan syns antalet mord per 100.000 innevånare i England. Orsaken till den fallande kurvan är givetvis på grund av ett mer demokratiskt och jämlikt samhälle. Joo det syns en uppgång i modern tid vilket säkert kan härledas till att folk som kommer från samhällen som lever enligt föreskrifter som gällde för hundra till ett par hundra år sedan, inte på grund av att de är muslimer. Givetvis innebär det ett problem för tillfället men ser man utveckliingen i stort så undrar jag hur många vill vrida tillbaka klockan.
När det gäller Elon Musks legitimitet så har han ingen. Det vill säga allt han gör är illegallt. Departementen är underställda kongressen. Det att Trump har anställt en person och kokat ihop det här DOGE ger inte Musk någon legitimetet att rota i deras budget som faktiskt är godkänd av kongressen inte genom några dekret från presidenten. Personer med högsta säkerhetsklassning grillas ofta av kongressen innan de godkänns. Musk har inte genomgått nångon sådan screening. Att han begår brott på begäran Trump gör honom inte mindre kriminell. Knappast är fjortåringarna som skjuter i Stockholm heller oskyldiga då de utför en order från någon annan.Den här HBQT frågan berör åtminstone inte mig de minsta och så är det nog även för en stor del amerikaner. Här i trakten med en konservativ kristen syn finns det väldigt få. Jag har dock goda vänner som är homosexuella men jar aldrig disskuterat vad de gör under täcket. Jag följer också gärna med Gay galan på TV4. Vi har ju också exporterat en del homosexuella till Sverige som nått framgång. Man känner sig lite stolt måste jag erkänna.Här i Finland är det en debatt om vietnamesiska flickor som lär sig behjälplig finska i sitt hemland. De flyttar till den sannfinländska landsbygden för att gå i gymnasium. Det som folk ogillar är att de får studera gratis på kommunens bekostnad på finska eller svenska. Ingen är dock bekymrad över att kommunerna i princip bedriver koppleri med kommunala medel. Jag menar det finns moral och dubbelmoral beträffande sådana här saker.Jag tror vi kan enas om at vi inte kan enas och det är ju alltid något. För mig som mera liberal kan jag alltid fokusera på de saker som verkligen betyder något.
Liberalism är en politisk och filosofisk ideologi som utgår från individens frihet och rätt till självbestämmande. Individens förmåga att fatta egna beslut och skapa sitt eget liv, så länge detta inte kränker andras frihet och rättigheter, är centrala idéer i liberalismen. Frihet under ansvar ses som en central princip. Denna princip omsätts i äganderätten, avtalsfriheten och rättssäkerheten. Att skydda individens frihet och rättigheter mot statlig makt är en central idé. Historiskt har liberalismen bidragit till utvecklingen av konstitutionella demokratier där rättsstatens principer och individens fri- och rättigheter skyddas.
Han kan ju inte skriva avtal med Zelensky om mineraler om han inte finns kvar, det där inte inte ett rationellt argument.Däremot tror jag absolut inte på att Zelensky bara skulle ha 4% förtroendesiffror, där är nog Trump felinformerad.OM man delar min syn på saken så är USA skyldiga till att kriget startat, dels genom utvidgningen av NATO, trots Putins uttalade varningar, och dels genom att de i princip genomförde en statskupp i Ukraina när Zelensky kom till makten.Man kan tycka att det är rätt eller fel att agera på det sättet, Biden tyckte det var rätt, vissa av er kanske tyckte det också - jag vet inte riktigt hur jag ställer mig till det, men Trump tycker inte det, och han skulle inte ha agerat på det sättet, och då hade kriget inte brutit ut.Det är hans syn på saken, det kan förstås vara rätt eller fel, det vet i vart fall inte jag.Så tolkar jag det som ligger till grund för de försök han nu gör för att skapa fred.Ska det fungera så får nog USA till viss del stå med mössan i hand, jag gillar det inte, men kan se att det kanske är det som måste till för att få ett slut på kriget och dödandet.Ni andra som hatar Trumps försök, tror ni att Ukraina kan vinna kriget och återfå allt territorium?Ingen risk att kriget breder ut sig?
Trump har ju redan försökt att skynda på en påskrift, men nu blev det inte så, så bättre att byta ut Zelenskyj till nån som är både Putin och Trumpvänlig annars ingen fred.
Eller, kalla det helst neutral, det ska inte vara någon som nödvändigt vill gå med i NATO eller EU, eller vara en puppet för Putin - om det ska bli en varaktig fred så länge Putin sitter vid makten.Vad som händer när Putin är borta är skrivet i Stjärnorna, men man kan hoppas på det bästa.Kanske är det så att Ukraina behöver erkänna vad som är förlorat, och göra det bästa av det som finns kvar. Vitryssarna kanske känner sig nog väldigt lättade, även om de sitter i en taskig sits...Jag menar, om Ukrainarna har att välja mellan livet som det ser ut i Vitryssland, och som det ser ut i Ukraina idag kanske valet vore enkelt. Skrivet med "tänkarmössan" på, vad är bäst för befolkningen i Ukraina baserat på det läge som vi ser.Så tror jag att Trump tänker.