0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har ärligt talat bara skummat igenom artikeln, men det ser ju verkligen ut som en partsinlaga - de vill tjäna mer pengar på nätavgiften, och skiter väl i princip i elpriserna?Samma sak kommer att genomsyra vår nästa regering, höga skatter på energi och energiförbrukning - och inga skattelättnader för andra.Surt om man röstat på dem för att man tror att det gynnar de som satsat på förnyelsebart.
För oss med batteri känns inte det fel att det inte finns lägre minsta effekt än vad Göteborg Energi har då många troligen kan komma långt under det när det är höglast med att kapa effekttoppar via batteriet.Om jag tex grejar att ha 1,5-2kW borde man inte straffas med att få minst 6kW i effekttariff.
På vilket sätt menar du att de tjänar mer pengar på att gå över till effektfakturering? Genom att sänka elöverföringsavgiften från 30 öre till 6,25?Tycker ärligt talat att du gnäller lite väl mycket utan att sätta dig in i eller läsa deras tariffer.Med bra planering och bättre styrning av sitt eluttag kan man få ner kostnaden från elnätet medan de som inte vill anpassa sig alls får ökade kostnader.Tycker det är en vettig onläggning som eu gör att mer fakturera för effekt snarare än kWh. Ellevio är bland de som går längst i denna riktning och det känns skönt att varje enskild kWh blir billigare. Så länge man inte ökar effekttoppen, så kostar det bara 6,25/kWh + energiskatt.Göteborg Energi har ju haft effekttariff under lång tid, men inte enligt eu direktivet. Unser feb skall de komma med sin variant där jag tror effekt under vintern kl 7-20 blir högtaxa och resten lågtaxa. Sedan skall man få välja maxeffekt också för att minska avgiften, där minsta effekt är 6kWh/timme, vilket inte borde bli några problem för mig att hålla. Lite luddig info än så länge från dem, men hoppas det blir ett rejält steg mot effektfakturering.
kWhalp Ja ersättningen för stödtjänster har störtdykt så helt uruselt betalt nuförtiden.Har du på papper att du är lovad en viss summa per dag så är det bara buss på dom och kräv stålarna Men misstänker att det inte finns någon utlovad ersättning.10:- per dag är bra betalt jämfört med vad jag fick för december !Får hoppas min elleverantör Varberg Energi hittar lite fler varianter på stödtjänster/nätnytta som dom verkar tro under första kvartalet .Annars är det nog vettigare för mig att hitta billigast elleverantör och istället utnyttja mitt batteri på ca 35kWh till 100% istället för som nu låna ut 50% till stödtjänster med usel ersättning.Telge Nät som är min nätleverantör har inte satt någon minimigräns som tur är än så länge så försöker hålla 1,5-2kW som Max för import under höglast med hjälp av batteriet.Har haft peakar på ca 13kW i förbrukning och troligen högre och kan jag istället klara målet så blir det ca en tusing i mindre effekttariff per månad.
Vem kommer att klara sig från en effekttaxa. Oavsett så kommer det att bli en peak hur du än gör.Stängs allt av i ett hus och det är noll uttagen kW och det sätts på och dra 3 kW/h , så blir det en peak på 3kw/h. Så ingen kan få en så jämn belastning som är konstant uttag under en månad varje dygn. Det blir en överraskning för alla att effekttaxan går in.
Det blir väl avräkning var 15 minut snart så då kanske du får jobba lite mer på att styra storförbrukare.Elbilen/batteri funkar tyvär inte att ladda via solel ca 4-5 månader om året.Har dock inte sett något om effekttariffen också ska utgå ifrån 15 minuter eller om det kommer vara 60 minuter även efter det införs.Sen om det blir sämre/bättre med 15 minuters avräkning har jag ingen aning om.