0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ellevio införde nu vid årsskiftet. De har nästan slopat skillnaden på säkringsstorleken (samma avgift upp tom 25A), såingen idé att säkra ner längre.12:-/dag i fast avgift, De har nästan slopat elöverföringsavgiften (6,,25 öre/kWh) men effektavgift på 81.25kr/kW. Halv effektavgift 22-06 alla daar året runt.Jag som har sommarhus i ellevio-område körunderhållsvärme på natten och låter bergvärmen stå på dagarna. På såsätträknar jag medca 85:- effektavgift påvintern så månadsfakturanhamnar runt 500:- dec-feb om jag inte är där någonting. Är jag där får jag betala runt 120:- mer.
Hade inte en aning om att det fanns en variant som gällde året runt.Gäller bara vardagar mellan 07.00 och 20.00 ?Vart i landet är detta ?
Man betalar ju bara en effektavgift per månad. Man ser vad högsta timförbrukningen är, förutom att förbrukning mellan kl 22-06 räknas till hälften.Huset förbrukar 45-100W dagtid när bergvärmen står still. Mellan kl 22-06 körs bergvärme vid behov (eller snarare 21.30-06.30). VPn+cirkulationspumpar drar 1900-2100W när den körs, dvs hela huset drar då 2200W, vilket delas till hälften, dvs 1100W.Mina elnätskostnader blir då per månad:Fast avgift: 365:-Effektavgift: 81.25 * 1,1 ca 89:-Överföringsavgift: 0.0625 * 500 ca 31:-Summa: 485:- inkl. momsSedan tillkommer kostnad för elen samt energiskatt.
Nu kom fakturan från nätägaren för december.Hade en topp på 3,97kW mellan 19.00 och 20.00 den 4 december, batterierna måste ha varit upptagna
Klarade mig skapligt då det bara var 3,97kW så blev då inkl moms ca 365 riksdaler Värre med skatt/moms
Det är så sjukt.Sjukt.Bort med kommunisterna i EU,... En sak som jag undrar över är ju de låga elpriserna, hur kommer producenterna klara sig om elpriset ska ligga på 3-10 öre stora delar av året, som vi haft länge här nu i Elområde 1 i alla fall, med bara några få dagar med höga elpriser?Det kan ju inte heller vara hållbart över tid.Kostar 3 öre nu och ska ned till 0.5 öre i natt.