Hej Patrik, kul!! Jo CE50:an går fortfarande som tåget. Bytte bara cirkpump förra året, den börja gnissla lite så tog det säkra före det osäkra. Blev till det bättre faktiskt, bättre och mer jämlik fördelning av värmen mellan våningarna tycker jag, skulle bytt den tidigare om jag vetat. I övrigt har den väl betalat sig typ två gånger nu map på besparingen den gett
Ditt frånluftsdon, alltså om det är ett vanligt rum så har jag för mig att det inte brukar sitta ett sådant i sådana. Men du kanske har en öppen planlösning, dvs köket i samma stora rum? I så fall, ja då är jag med. Är väl på ett sätt en bra placering, värmen stiger uppåt och samlas däruppe i nischen och sugs in i pumpen. Att elda lampolja kan mycket väl vara det som är det egentliga problemet, det är ju avgaser med sot som också stiger upp och sugs in, vart ska dom annars ta vägen? Allt som brinner skapar avgaser. Bränner man mycket vanliga ljus så ger det också en del sot faktiskt. Om taket ovanför kaminen uppvisar svärtning så kommer det sot även från kaminen som garanterat sugs in