0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
GT9 som styr frånslag av varmvatten. Vanligt att den givaren visar fel. Kolla och jämför GT9 med GT1 och GT8 när kompressor vilat 5-10 minuter.. På min värmepump ligger dessa då inom några tiondelar från varandra. (GT3 styr tillslag av varmvatten minus halva diffen om jag inte minns fel. GT9 borde slå ifrån vid inställd vv temp + halva diffen)
Det är REGO 600 i min pump och där styrs både start och stopp av VV-beredning av GT3. GT9 sitter uppströms det ställe där returen från beredaren ansluter till värmebärarreturen och kan alltså inte användas för att styra varmvattenberedningen. Blev förvånad över att varianten där GT9 styr VV-stopp finns. En värmebärardifferens på 9 grader vid varmvattenberedning är väl högt. Gliden minskar vid högre temperatur och därmed optimalt värde på differensen. 5 grader känns vettigt.
Antingen är interna cirkpumpen för lågt ställd , eller så kan det vara magnetit i flexslangen mellan cirkpump och värmeväxlare.Har nyss bytt den då deltat drog iväg under hösten. Innan byte låg delta på nästan 10 grader, efter byte 6,5 grader. Var en hel del magnetit i slangen.Är väl inte så nyttigt att "plåga" upp kompressorn på dessa temperaturer även om IVT påstod i reklamen för HT modellerna att den kan ge +65 i framledning utan tillskott.
Är slangarna fulla med skit, så är det inte fel att sätta dit ett magnetitfilter på röret från elementen, lönar sig i längden och kan rensas.
Vad har du för cirkulationspump? Vad är den inställd på?Har du kollat smutsfiltret?Hur blev det när du sänkt varmvatten temp?