Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bilbyte, igen, rationellt eller?  (läst 28251 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 4039
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #105 skrivet: 02 januari 2025, 18:14:44 »
Ja du Tyke...

...det är rena underhållningen att läsa......

.och bilköparna blir tydligen rikare ju mer finesser de köper.....dollarsedlarna flyger runt  som sparvar i en snöstorm
Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #106 skrivet: 02 januari 2025, 18:32:46 »
Åkte förbi medskog utanför Hudiksvall i dag där verkade det vara kö till Tesla laddarna såna gånger är det bra skönt med bensinbil.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 819
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #107 skrivet: 02 januari 2025, 18:41:41 »
Men resten av året är det ingen kö. Eller jo, ibland. Fast det går ändå rätt fort och det är få kWh på ett år som man laddar på denna typ av laddare.

Finns app där man kan som privatperson upplåta laddning till andra och få betalt. Man kan bestämma tider och pris.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #108 skrivet: 02 januari 2025, 19:01:44 »
Tack vare ditt tips sparade jag runt 31000 kr Mike, så jag har annullerat beställningen av min basmodell med long range och istället köpt Long range Plus, det blir samma kostnad om man betalar av skulden direkt.
I vart fall om man tänker bort att jag sumpar kanske 17 000 i intäktsränta på sparkontot.  ::) ::) ::)
Då får man "helskinn" (fejk), trådlös laddning, den härligare och snyggare ratten, elbaklucka och de lackerade yttre plastdetaljerna. Och lite mer som jag inte minns.
Det var mest ratten jag ville ha, men jag tror interiören är lite mindre plast också.
Tyvärr den sämre mittkonsollen med matbord istället för förvaring mellan stolarna.
Jag fick inte heller 17 tums fälgarna på sommardäcken som jag ville, det blev 19 tums istället och 4 mil kortare räckvidd på köpet.
Men jag tror det är viktigare att ha den på vinterdäcken...
Låter som att jag kan få bilen någon vecka tidigare också.

Varsågod!

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 819
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #109 skrivet: 03 januari 2025, 07:34:14 »
Med den utvecklingen vi har haft inom elbilar de senaste 20åren, så blir ju bilarna bättre ganska fort nu. Med bättre menas laddhastighet och räckvidd.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #110 skrivet: 03 januari 2025, 09:18:23 »
Så nu blir det bara lovord om elbilarnas förträfflighet… ;) ::) 8)

Jodu.
Näe, risken är nog stor att jag kommer att hitta drivor av tankemissar som de gjort, speciellt med tanke på vinterkörningen.
Jag vill ju kunna hålla batteriet skapligt varmt även om bilen står t.ex. (När det är riktigt kallt ute).
Samma sak med bilen i sig, det är rätt ofta jag varmhåller min bil hela dagarna, alltså från klockan 6 på morgon till i vart fall klockan 4 på eftermiddagen.
Till jobbet klockan 7, sedan hem för lunch mellan 10 och 12, tillbaks på jobbet mellan 13 och 14 och så hem igen någon gång kring 5-snåret.
Hoppas verkligen det går utan allt för mycket krångel med appar och inställningar som är begränsade i tid.
Inget kan vara enklare än det vi har idag, man stoppar i motorvärmarsladden när man vill ha varmt, och drar ur den när man inte ska köra mer.

Bilen i sig tror jag nog jag kommer bli nöjd med, och vi åker sällan så långt att batterikapaciteten ska vara ett problem, och vi har ju en dieselbil kvar, så det löser sig alltid.

Jag har väl egentligen aldrig varit kritisk till elbilarna som färdmedel.
Det jag har varit, och är, kritisk till är att politikerna ska bestämma och dribbla på med skatter, avgifter, bonusar och malus fram och tillbaks fortare än folk hinner anpassa sig, det är riktigt irriterade.
Och, batterierna är för dåliga, både för miljö, klimat, och med tanke på hur de brinner.
Att ladda publikt blir dyrare än att köra fossilt, så hade vi inte haft möjlighet att ladda hemma hade elbil aldrig kommit på fråga alls förstås.
Om man ni inte verkligen älskar den snabba värmen, inga problem med kallstarter, accelerationen, de låga servicekostnaderna, ja - ni vet - allt som är bra med elbilar. 
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 819
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #111 skrivet: 03 januari 2025, 09:42:42 »
Går montera kupévärmare även i en elbil
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #112 skrivet: 03 januari 2025, 09:49:10 »
Ja du Tyke...

...det är rena underhållningen att läsa......

.och bilköparna blir tydligen rikare ju mer finesser de köper.....dollarsedlarna flyger runt  som sparvar i en snöstorm

Rabatten på den bil jag valt är 31900 kr och det är vad pluspaketet kostar, men man får bara rabatten om man väljer lånefinansieringen, som man sedan kan betala av första dagen som ägare.
Det blir troligen någon liten kostnad för att lösa lånet också, men inget som nämns i det finstilta i alla fall.
Så ja, i just detta fall kostar inte finesserna inte ett öre.

Min nuvarande bil, Kia Sportage 2019 med 10 000 mil på mätaren, kostade 230 000 kr för 10 månader sedan.
Jag får 185 000 kr i månaden i inbyte nu, den har alltså kostat mig 45000 kr på 10 månader, + skatt, försäkring, och ca 12 000 kr diesel
Summa summarum kanske 65 000 kr på 10 månader.
Min plan var att kunna ha den i typ 10 år, men det har helt enkelt visat sig vara ett för mig dåligt köp, adblue och avsaknaden av garage går helt enkelt dåligt ihop eftersom adblue fryser vid -11 grader...
Finns andra saker jag inte är så nöjd med heller, och sammantaget är det ingen bil jag vill ha kvar.

Bilar jag varit nöjd med har jag ofta ägt i mellan 5 och 10 år, så kostnaden för att äga denna bil kommer troligen inte att bli påtagligt högre eller lägre, det är helt enkelt vad det kostar att ha en rimligt fin bil idag.
Jag vill inte ha krångel med mina bilar.
Jag vill inte åka runt i en 20 år gammal bil.
Jag vill att bilen ska klara de uppgifter jag vill att den ska göra.

Den nya bilen kommer jag ladda för kanske i snitt 1 kr/mil (Gratis från solcellerna 6-8 månader/år)
Värdeminskningen kommer rimligen att vara rätt hög de första 2-3 åren, men efter det mer rimlig.

Som jämförelse kan man väl ta den elektriska EU-moppen som kostar ett par tusen att försäkra, och kräver nytt kinabatteri vart tredje år (6000 kr) och som körs kanske 30 mil/år.
Det kostar mig 133 kr/mil

Snöskotern kostar 3000 att försäkra och drar 3 liter bensin/mil, jag kör ca 30 mil/år.
Det kostar 151 kr/mil + värdeminskning på kanske 500 kr/mil. (runt 20 000 kr/år)

Can Am spyder ligger på ungefär samma slantar i försäkring men klarar sig på en dryg liter/mil, inte så stor värdeminskning då den är över 10 år gammal.Men i vart fall 150 kr/mil skaulle jag tro.

Jag räknar med att kostnaden/mil på en ny bil ligger på:

Försäkring 1500 kr/år
2500 mil a 1 kr/mil är 2500 kr
SKatt 360 kr/år
Värdeminskning 3 år ca 250 000 kr
Service ca 4000/år om man fördelar kostnaderna lika över åren.
Det blir sammanlagt ca

Värdeminskning 83333 + övrigt 8360 = 91693 kr/år eller 36,67 kr/mil.
Eftersom jag har pengarna och inte behöver bry mig så mycket om det så kan man ju dessutom tänka bort värdeminskningen, då blir milkostnaden bara 3.34 kr/mil, lägg på en krona så har man betalt för däckslitage också.

Alternative är som jag ser det att:
1. Köra med en gammal bil och istället reparera, antingen själv eller på en verkstad.
Jag har nog kompetensen för att reparera det allra mesta själv, men ogillar det starkt.
Inte säkert det blir jättebilligt heller.

2. Privatleasa en bil, det kostar i runda slängar 7000 kr/månad om man ska ha 3000 mil körsträcka, eller ca 80 000 kr/år och då äger man ändå inte sin bil efter 3 år utan måste ta ett nytt avtal som då är ännu dyrare förstås.

Känns som att man helt enkelt får acceptera att det är dyrt att ha bil, och andra motorfordon, men man blir ju inte lyckligare av att ha pengar på banken heller.  dontknow

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #113 skrivet: 03 januari 2025, 09:56:54 »
Åkte förbi medskog utanför Hudiksvall i dag där verkade det vara kö till Tesla laddarna såna gånger är det bra skönt med bensinbil.
Jo, om man nu ska på långstyrning så är det något att ha i åtanke.
Om 10 år lär det vara det omvända, vem vill sälja bensin och diesel när ingen kör fossilt längre?
Kostnaderna för att driva en fossil mack är så pass höga att mackdöden nog snart är det vi kan läsa i tidningarna om. (Minns hur många mackar som lades ned när E85 blev tvingande)
Huruvida det är rätt läge att gå över till el nu, om 5 år, eller om 10 år vet jag inte, men utvecklingen är ju solklar, personbilar som drivs av fossil energi är snart historia, och sitter man får länge på en fossil bil så lär man också förlora pengar när de börjar bli iskalla på marknaden.
Skulle förvåna mig om jag kommer ladda publikt mer än 1-2 gånger/år, om ens det.
Det ska i så fall vara under specifika omständig heter, t.ex. om man måste in på sjukhus och sova över på annan ort. (och inte väljer att ta fossilbilen)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #114 skrivet: 03 januari 2025, 10:00:59 »
Med den utvecklingen vi har haft inom elbilar de senaste 20åren, så blir ju bilarna bättre ganska fort nu. Med bättre menas laddhastighet och räckvidd.

Kian ska ta sig 605 km på en laddning (under gynnsamma förhållanden) och det tar ca 31 minuter att ladda från 10-80%, känns helt ok.
Jag räknar med kanske 30 mil på vintern om man har 100% i batteriet, och längre än så åker vi "aldrig", men allt över 15 mil enkelt väg lär innebära att man behöver ladda några minuter publikt för att ta sig hem på vintern.
Batteri-degraderingen är förstås ett problem om man vill äga sina bilar länge, och det var därför jag valde long range, då finns det lite att ta av så att säga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #115 skrivet: 03 januari 2025, 10:03:58 »
Går montera kupévärmare även i en elbil
Jo, och det kostar ju inte många kronor, men jag tänkte prova utan, det SKA ju fungera så vitt jag kan förstå i alla fall.
Såg igår att det också går förvärma batteriet via appen, med olika tidsinställningar än för kupevärmen.  tummenupp
Gissar att det vattenburna systemet kan leda värmen både till kupe och batteri oberoende av varandra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1655
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #116 skrivet: 03 januari 2025, 10:36:48 »
I Norge säljs väl numer till 90% elbilar, det är väl även lite kallt där periodvis.
Man skulle läsa på mer om hur deras bilar används, borde ju fungera, även om skatter varit drivande för köpen!?
« Senast ändrad: 03 januari 2025, 11:45:03 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #117 skrivet: 03 januari 2025, 11:37:55 »
Finns gott om kallväderstester på Youtube, under -30 grader i Alaska t.ex. men jag vet via vänner de som blev stående i adolfström i vintras när det var -35 grader, en av deras två bilar gick efter mycket möda få igång men den andra fick tas på biltransport.
Tror (men vet inte säkert) att det var en VW.
Har inte hört något specifikt om hur KIA brukar fungera, men de få dagarna/år det är så kallt kan jag låta bilen stå, vi har ju bara några hundra meter till jobbet, får ta paketen på sparkstöttningen hem.  ;)
Våra Diesel-kia startade i -35 i alla fall, men de nätterna fick motorvärmaren sitta i hela natten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #118 skrivet: 03 januari 2025, 13:04:00 »
Jo, om man nu ska på långstyrning så är det något att ha i åtanke.
Om 10 år lär det vara det omvända, vem vill sälja bensin och diesel när ingen kör fossilt längre?
Kostnaderna för att driva en fossil mack är så pass höga att mackdöden nog snart är det vi kan läsa i tidningarna om. (Minns hur många mackar som lades ned när E85 blev tvingande)
Huruvida det är rätt läge att gå över till el nu, om 5 år, eller om 10 år vet jag inte, men utvecklingen är ju solklar, personbilar som drivs av fossil energi är snart historia, och sitter man får länge på en fossil bil så lär man också förlora pengar när de börjar bli iskalla på marknaden.
Skulle förvåna mig om jag kommer ladda publikt mer än 1-2 gånger/år, om ens det.
Det ska i så fall vara under specifika omständig heter, t.ex. om man måste in på sjukhus och sova över på annan ort. (och inte väljer att ta fossilbilen)
Nu är det så mycket mera än bilar som drivs av bensin/diesel du glömmer bort traktorer skoter båt såna saker som det i dag i stort sett inte finns ett batteri alternativ till så jag tror nog de flesta mackarna kommer finnas kvar rätt länge än men naturligtvis kommer dom dra ner på antalet pumpar i hand med att försäljningen sjunker. Det som kan göra att nånting blir iskallt på marknaden är just skatte biten annars brukar inte priserna förändras så snabbt bestämmer nån galning sig för att tex idiot höja bränsle skatten då blir fossilt iskallt men då var det ju det här med tex traktorerna som drivs av diesel eller båtarna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #119 skrivet: 07 januari 2025, 07:31:21 »
Nu är jag inte helt uppdaterad på vad det kostar i olika avgifter att ha en mack, men det är säkert mer än gemene man tror, något skäl måste det ju finnas att det redan nu har försvunnit hur många mackar som helst i "glesbygd".
På min sträcka från byn till stan (20 km) har under min livstid i vart fall 3 mackar försvunnit, ser liknande ut i själva stan, småmackarna har försvunnit, speciellt om de funnits på mark som varit värdefull för bostadsbyggande.
Kanske blir det mer som förr, de som har kvar fossila fordon om 10 år får ha en egen tank hemma som fylls på från tankbil, eller några oljefat med bensin eller diesel som man får åka in och fylla på på "macken i stan".
Så är det väl för övrigt redan med traktorer, skoter, båt, gräsklippare, trimmers, motorsågar och liknande - det släpar man på, eller har en tank eller oljefat som man tankar från.
De som kör traktor i Hemmingsmark har i alla fall 13 km till närmaste mack, tror knappast de larvar iväg dit för att tanka.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!