Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Atec (2017) Krånglar, Låg Delta , Hög Tryckrörstemp mm.  (läst 1667 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betty

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Som Rubriken lyder så har vår Thermia Atec 13 börjat krångla, å för 2 veckor sedan. Vet inte vad jag skall misstänka för fel så behöver expertis i fortsatt felsökning!

Det började med att avfrostningen blev dålig, något jag tänkte berodde på de kraftiga väder omställningarna som var. Frostade av den manuellt, då det inte hjälpte att göra en automatisk avfrostning i från menyn (avfrostningen hoppar igång, men avbryts efter någon minut, inga larmer). Nu har det gått två veckor sedan dess och har frostat av den manuellt två gånger, och aktiverat tillsats, något som aldrig tidigare behövts.

Förra helgen så skruvade jag isär ute delen för att se okulärt hur det såg ut, testade tvinga 4-vägsventilen i Testmenyn och det klickade till, Den tappade även temp i tryckröret och framledningen ökade, så det verkar fungera.
Idag så spolade jag igenom systemet, för att se om de var stopp i växlaren, då Cirkpump går på lågvar hela tiden (30%) tidigare har den gått på iaf runt 50%.
Värmepumpen är ansluten mot en arbetstank. så flödet där mot är det inga problem.

Något jag reflekterar över är att Tryckrörs temperaturen går upp >120°C och framledningen endast är ex. 40°C. Har då testat tvinga 4-vägsventilen, och det släpper då på värme, CP hinner inte reglera upp och delta blir >8°C som den är inställd på.

Detta är efter 10-15 min drift:
Ute                      7°C
Framledning         36(51)°C
Returledning         33(55)°C
Integral                -850
Köldm.1               5°C
Köldm.2               -10°C
Tryckrör               112°C
AvfrostGivare       6°C


Expansionsventil
Förång.Tryck       1,6B
Förång.Temp       -26,5°C
Suggas               12,5°C
Överhettning       39,2K
Öppningsgrad      100%

OPTIMUM
Temp Diff CP      8K
StartFlöde CP     8V
Min Flöde CP      3V

Den höga önskade framledninstempen är för att jag satt 26°C på kurva, då VP varit avstängd två dagar och gått på elpatron. för att få upp temp i Huset.

Brist, expantionsventil, 4-vägsventil, Styrning/Kretskort? Eller något annat som de kan vara fel på, som jag själv kan felsöka/åtgärda? (helst  Sc:,h

Tacksam för hjälp, tips och råd, då Röris som installerat denna en gång i tiden, inte kunde komma och felsöka förns om 2 veckor, och det verkar vara svårt att komma i kontakt med någon i närheten som vill röra en Thermia  :-\


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30391
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ser utedelen ut som ett isblock?
Annars gissar jag på att förångargivaren gett upp, -26,5 C är inte rimligt vid +7 C utetemp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Betty

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vid tillfället för den avlästa infon så hade den varit avstängd några dagar och ingen is på utedelen, Däremot så var det en tjock isklump på förångaren innan jag skruvade isär den och frostade av allt med varmvatten. Om jag startar den nu så kommer det troligen bli en ny isklump, då den inte vill frosta av.

Vad är rimliga värden på förångargivaren, vid ~0°C och -5°C?


Utloggad Betty

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Första bilden är från när vi märkte av problemet. Den andra är från senare tillfälle.

Utloggad Betty

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Var kan man förvänta sig att förångargivaren sitter?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10436
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
På luftluftvärmepumpar brukar den sitta nertill på sidan av förångaren mot där kompressorn sitter. Borde vara ungefär samma på luftvatten.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4174
  • Karma +3/-1
Var kan man förvänta sig att förångargivaren sitter?
14

Tycker det verkar vara köldmedieläckage på din maskin. Stabila givarfel kan vara orsaken, men inte vanligt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30391
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ser ut som ganska mycket frost och ojämnt.
Då håller jag nog med om att det kan vara brist på köldmedia eller fel på expansionsventilen...
Du behöver hjälp av en kyltekniker.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Betty

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kyltekniker var ute under slutet av förra veckan och mätte upp ca 1.5kg R407C, skall vara 5.10kg, Så då var ju ett problem upptäckt.
efter läcksökningen som inte gav något direkt resultat så kunde man ev. misstänka ena ventilen där man tömmer/fyller och mäter trycket. Schradernålen i denna byttes och systemet fylldes på och allt fungerade.

Nu Några dagar senare så får jag däremot larmet: För låg förångartemperatur. Någon som kan tänkas ha ett förslag på vad detta kan bero på? Om det inte är givaren dvs.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30391
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Läs av temperaturerna igen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Betty

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Här Kommer då lite data:

Ute: 3°C
Framledning: 37 (33)°C
Returledning: 30 (55)°C
Varmvatten: 39°C
Integral: -69
Köldm.1 : 0°C
Köldm.2 : -1°C
Tryckrör : 91°C
Avfr givare: 0°C

Förång.Tryck: 2.6B
Förång.Temp: -15°C
SUGGAS: 4.9°C
Överhettning: 19.9°C
Öppnigsgrad Expansionsventil: 100%
Cirkpump: 30%
Fläkt: 70%

Detta efter ca 30min drift + ca 10-15min pause + 10 min drift.

« Senast ändrad: 23 januari 2025, 19:42:39 av Betty »

Utloggad Betty

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
15 min senare 3 min innan VV produktion  slutade:

Ute: 3°C
Framledning: 56(60)°C
Returledning: 53 (55)°C
Varmvatten: 49°C
Integral: 0
Köldm.1 : 0°C
Köldm.2 : 8°C
Tryckrör : 112°C
Avfr givare: 0°C

Förång.Tryck: 3.0B
Förång.Temp: -10.8°C
SUGGAS: 5,8°C
Överhettning: 16,7K
Öppnigsgrad Expansionsventil: 100%
Cirkpump: 100%
Fläkt: 70%

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30391
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Torkfiltret sitter troligen igen, eller så är det fel på expansionsventilen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!