0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du missar mycket där.Radon är inte särskilt farligt om man inte är rökare.Legionella är inte särskilt farligt om man inte har ett nedsatt immunförsvar.Att köra bil trött när det är mörkt ute är troligen farligast, att köra 19 km i timmen för fort på 90-väg när det är just och barmark är inte farligt. Det är hälsosamt och stärkande och ökar uppmärksamheten.Däremot ska man inte köra över sin förmåga, det passar säkert inte alla att köra för fort.Och om en älg springer upp på vägen kan det vara farligt även om man har 100% koll på vad man gör, även i laglig hastighet.Faktum är att man visats kortare tid på vägen om man kör fort, så man borde minska risken för viltolycka om man pinnar på lite lagom.
Cyklister är värsta sortens dödspiloter, tror de äger vägen, även om så inte är fallet.Verkligt många idioter som samlats i den miljön. Kännetecknande för de som kör sakta på 70 och 90-väg är att de kör för fort på 30, 40 och 50-väg, vilket visar på att de egentligen inte har i trafiken att göra.De är de verkligen farliga.Man kan väl säga att jag i alla fall också ser ett mönster där de som slaviskt håller skyltad hastighet ofta inte saktar ned när det står parkerade bilar efter vägen/gatan, eller när de passerar barn på vägen.Man är "programmerad" att lyda lagen, och håller hastigheten oavsett vad som finns på eller vid sidan av vägen.Idiotiska regler om att cyklister ska ha företräde före bilar på cykel-övergångar är också som gjort för att det ska dödas folk i trafiken, och cyklisterna cyklar tvärs trafiken utan att ta blicken från sin iPhone, rent självmordsbeteende.Det här med att gångare och cyklister ska ha företräde före bilar och lastbilar måste vara ett uttryck för den woke-kultur vi dragits med nu i tiotals år, det kan ju en femteklassare räkna ut att de som är minst skyddade i trafiken måste ta hand om sig själva, inte förlita sig på att agda 80 år ska se att de tänkt gå rakt ut i trafiken.En viss tillnyktring skedde för några år sedan när många markerade övergångsställen tog bort, i vart fall i vissa städer (som Piteå t.ex) så nu slipper man i alla fall stanna för gångare mitt ute i ödemarken bara för att där finns ett övergångsställe.På 2+1-vägar är det också vanligt att folk kör för sakta när det är enfiligt, och gasar på när det blir tvåfiligt och de som ligger bakom ska köra om - vet inte om de är så osäkra så de inte vågar köra skyltad hastighet på enfiligt, eller om de bara vill jävlas med de som ligger bakom, och gasar på för att försvåra omkörningen?Oavsett vilket borde de inte ha körkort.
Men jag är så trött på alla helblinda bilister som kör långt låångt över sin förmåga (dvs de saknar egen förmåga). Det är minst 10 incidenter varje dag när jag cyklar genom min stad.. Medelålders män är absolut värst följt av invandrarungdomar, äldre kvinnor är bäst. 20% dra körkort direkt, 40% försöker, 40% ok.
Efter lite sökande hittar jag en graf, jag tror denna visar åldergrupp på bilföraren, det finns även en som visar på ålder på cyklisten under.Min tolkning är att 7-14 åringar inte kör bil, därför är den stapeln 0.15-24 år är relativt låg, antagligen missade de att de borde kapat bort 15-18 åringar vid normeringen?Intressant att kvinnor kör på fler cyklister än män... I själva verker är det oftare en man bakom ratten, statistiken är normerad och män kör bil mer.
iPhone + attityd.Kan också vara att färre kvinnor tar körkort, och då inte heller får till sig den teori som man får som körkortsinnehavare, ej heller erfarenhet från att vistas i trafiken (i bil).
Det som är mest intressant är att unga kvinnor som cyklar är mest drabbade av cykelolyckor.Har detta med attityd att göra?
Som cyklist i Stockholm har jag fått intrycket att manliga cyklister av utrustning och framfart att döma verkar vara mer "proffscyklister". Bland kvinnorna verkar det vara en större andel ovana cyklister. Kanske attityd också, inställningen till trafikregler (cykla mot rött ljus t.ex.) verkar vara mer liberal.