Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Fujitsu
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Fujitsu master 12
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Fujitsu master 12 (läst 5340 gånger)
0 medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
Alvsbyhus
Nybörjare
Antal inlägg: 9
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Alvsbyhus
SV: Fujitsu master 12
«
Svar #15 skrivet:
Idag
kl. 07:39:05 »
Citera
Jo det är ju sant med luftens fuktbärande förmåga vid olika temperaturer (har man Älvsbyhus med #@%×grund då borde man vara insatt i detta ;-) men jag tänker att det är ju också ett helt annat effektbehov/-uttag vid dessa lägre temperaturer som i sin tur leder till fler avfrostningar rimligtvis?
Ja pumpen är ju inte ens en månad så den borde ju inte vara alltför dammig invändigt än. 😅 Men nåt skumt hoppas jag ändå att det är, framför allt tiden på avbrotten känns ju orimligt höga, eller?
Jag tackar och bockar för din input och tar även det med mig till samtalet med pumpgubben. 👍🏻
PS. Morgonens avfrostning med samma temp ute men blå himmel och sol som börjat skina på utedelen: 12 min.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36382
Karma +58/-51
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #16 skrivet:
Idag
kl. 08:41:19 »
Citera
Du har inte skrivit något om hur mycket frost det är på förångaren när den börjar avfrosta?
Mängden frost avgör hur lång tid det tar också.
Och om det blåser mycket så kan tempgivaren som mäter förångartempen påverkas så det tar längre tid.
Det jag såg på vår pump för mer än 10 år sedan var att det tig väldigt lång tid både stopptiderna när tryckutämning skulle ske, men även upprampningen av varvtalet på kompressorn både när de skulle avfrosta och när den skulle börja värma igen.
Ett tips till dig vore att försöka mäta tiderna för:
1. Stilleståndstid innan avfrostning.
2. Upprampning av varvtal under avfrostningen
3. Stilleståndstid efter avfrostning
4. Upprampning av varvtal efter avfrostning
Man kan ju tänka sig att Fujitsu lagt in en "tamare" avfrostningsalgoritm när det är varmt ute och tiden inte har någon egentlig betydelse för värmen i huset, men det skulle nog i så fall vara rätt unikt kan man tycka.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 30 kWh med max uteffekt på 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet + 23 år som grundare och ägare av detta forum.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Alvsbyhus
Nybörjare
Karma +0/-0
Alvsbyhus
«
Svar #17 skrivet:
Idag
kl. 09:03:56 »
Citera
Tack! 👍🏻 Nej jag har aldrig sprungit ut och kollat faktiskt men det vore ju intressant förstås att försöka se mängden frost (behöver man en spegel för att se hyfsat på baksidan kanske?).
Nu börjar det bli mer avancerat för lekmannen! 😅 Så när du pratar varvtal så menar du inte "höfläkten" på uteenheten alltså? Och kompressorn sitter i utedelen?
Ja du ser... 🤭 Men vore ju coolt med en avancerat programmerad luftvärmepump som är lite för "smart" för sitt eget bästa. 😁 Men kanske bara är en sensor som fått spunk eller hamnat lite fel?
«
Senast ändrad:
Idag
kl. 09:06:13 av Alvsbyhus
»
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +58/-51
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #18 skrivet:
Idag
kl. 09:28:37 »
Citera
Kan det möjligen vara så att det inte är avfrostningar, utan att den stannar för att det blir för varmt inne?
En luftvärmepump har en lägsta uteffekt på ca 1 kW, så vid 0 grader ute kan det vara så att den måste stanna då och då för att det helt enkelt blir för varmt i anslutning till innedelen (där tempsensorn som styr detta sitter).
En stilleståndstid på 10-15 minuter är då helt normalt.
Vid låga uteffekter och fläkten på auto kan den dessutom dra ned hastigheten på fläkten till lägsta hastighet så att det mesta av den varma luften stannar nära innedelen, och det kan trigga tätare start och stopp.
Det kan du kanske komma från om du kör fläkten manuellt på läge 2 eller 3 (Det du står ut med utan att störas för mycket av den)
Sitter pumpen trångt till kan detta med start och stopp under vår och höst accentueras av att luften inte sprids så bra.
«
Senast ändrad:
Idag
kl. 09:31:27 av Rickard
»
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 30 kWh med max uteffekt på 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet + 23 år som grundare och ägare av detta forum.
Allt om mig:
Alvsbyhus
Nybörjare
Karma +0/-0
Alvsbyhus
«
Svar #19 skrivet:
Idag
kl. 09:46:49 »
Citera
Tack Rickard, jo det köper jag absolut men har inte kört på auto utan läge 2 och ibland 3 så pumpen har nog aldrig stannat utan den tuggar på och sprider luften väldigt bra kan jag tycka.
Pratade äntligen med pumpmannen och han var helt inne på sensorn och att detta var något han varit med om förut (dock kanske ej på denna modell men de har ändå många år i branschen som jag förstått det). Så allt gott, de kommer ut och tar med sig en ny sensor om det skulle behöva bytas, annars kanske bara justeras (grejerna har ju åkt från Kina så i dessa tider med ett galet Israel/USA så kan det ju vara en extra strapatsrik färd 😅 ).
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +58/-51
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #20 skrivet:
Idag
kl. 10:10:02 »
Citera
Innan ni gör några ingepp, kolla så att den verkligen avfrostar och inte bara stannar för att det blir för varmt inne.
Annars är jobbet i onödan, och risken finns att han har sönder något när han plockar isär maskinen.
OM den avfrostar ska:
1. Det vara synlig frost på utedelen, den ska i princip vara helt täckt av frost.
2. Den ska första stanna i 1-3 minuter helt.
3. Sedan ska kompressorn börja gå, men fläkten i utedelen stå still.
4. Nu ska frosten börja smälta av och droppa ned på marken i form av vatten.
5. När den avfrostat klart (Förångartemp 15-18 grader) ska den stanna igen i ca 1-3 minuter
6. När den stått ett tag ska både fläkt och kompressor start och sakta varva upp till den effekt som krävs för att hålla huset varmt, det brukar ta 2-5 minuter beroende på hur kallt det är ute och inne.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
Alvsbyhus
Nybörjare
Karma +0/-0
Alvsbyhus
«
Svar #21 skrivet:
Idag
kl. 12:10:55 »
Citera
Tack Rickard för detaljerad instruktion, ja jag ska absolut springa ut och kolla på frost och dropp nu i helgen. 🙂 För visst borde det frosta/droppa lite även om det är någon eller några plusgrader?
Men än en gång, de gånger jag observerat den och särskilt exemplen jag berättat om här i tråden så har den inte bara stannat utan avfrostat också: sucken, gurgelljuden, den kalla luften efter ett tag osv.
Men med alla steg du beskriver så vad är en "normal" tid från att en LVP slutar blåsa varmt till att den blåser varmt igen i samma mängd?
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +58/-51
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #22 skrivet:
Idag
kl. 12:24:48 »
Citera
5-10 minuter på ett ungefär, men det beror på mängden frost, hur kallt det är ute, om det blåser, och vilken logik maskinen har.
Om det är mer än 10 minuter när det är nollgradigt ute känns det fel, men jag vet för lite om Fujitsu för att säga något specifikt om dem.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Fujitsu
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Fujitsu master 12
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1742
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
mindis
purjo__
Heat?
svenske kocken
JoA
tyke
perra83
Frazze62
LG86
lubbis
Carl N
macman
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info