0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jag har en 1310 10kw, bytte kylmodul förra året den har nu scrollkompressor med kompressorvärme.Den gamla var kolvkompressor utan värme, De som bytte kylmodulen kopplade inte in kompressor värmaren de ansåg att det inte behövs när den står inomhus. Men jag har kopplat in kompressorvärmaren. Kanske onödigt ?
Nya modulerna har ofta scrollkompressor, fasföljdsrelä och kompressorvärmare eftermonteras, eller ja kablarna är en grå och blå extra som kommer upp genom kabelskyddet för matningskablarna till kompressorn. Värmaren är specas 38W. Så sannolikt så att det är vad som tillkommit.Koppla in den under sommaren. Under vinter behövs den inte.
Hur tänker du då?Varför behövs den på sommaren?Och inte vintern?
Jag är inte på plats, så kan inte titta fysiskt på kabeldragning i VP. Men jag startade kompressorn ett tag och efteråt sjönk husets förbrukning till under 50W efter att ha varit runt 90W sedan kvällen den 19/11 då temperaturen sjönk. Så något i VP verkar dra 40W mer helt plötsligt för att sluta efter en kompressorkörning.Tittade just på hur mycket Vb cirkulationspumpen drar. Det är 40W. Hmm. Vet du om styren drar igång cirkulationspumpen trots att den står i läge 2 (ingen värme) ochden inte kallar på vv (styren är lurad och tror vattnet är över 50)? När man tittar på temperaturerna styren loggar så sammanfaller det plötsliga droppet i Vb med tidpunkten då tomgångsförbrukningen ökar med 40W.Men i driftläge 2 trodde jag växelventilen skulle stå permanent mot vv, varför får den för sig att växla över till värme och börjar cirkulera radiatorslingan? Tittar den på att utomhustempen blir minusgrader och sätter igång cirkulationen som säkerhetsåtgärd? Tidpunkten för när den ställer om växelventilen och startar cp sammanfaller med när utegivaren börjar registrera minusgrader., Slump?
Vill du säkerställa att VB-CP bara går med kompressorn även under 0 C ute, så bör den kopplas om parallellt med KB-CP.
Du får väl öppna och se eller läsa manualen mera noga. En kompresspr som du nog vet, mår inte bra av att starta under en viss temperatur på den.
På sommaren står kompressorn stilla så ofta att den blir lite väl kall. Då finns risk för köldmediemegrering i oljan som gör att smörjfilmen i glidlagren inte fungerar som tänkt nästa start. Då blir det kompressorslitage.På vintern går kompressorn nästan jämt och håller sig själv varm. Bara under stillestånd köldmedium kan "fastna" i oljan.Viktigast är att värmaren går i några timmar, gärna 8 timmar första gången modulen startades, även vid långa planerade avbrott.Tyskarna hävdar kompressorförvärmning 24 h. Jag har bekräftat nytta 24h i mätningar.
Vilka minsta temperaturer rekommenderas? Om kompressorn har R407C resp R410A, scroll resp kolv. ☺️