Min nuvarande bergvärmepump, IVT C7 från 2002, håller på att nå sin tekniska livslängd och jag har börjat ta in offerter på en ny bergvärmepump. Min energibrunn är 120 m djup, och redan nu är brine runt 0:an, vilket borde indikera att brunnen är lite för grund.
Kort om huset, det är ett stenhus byggt 1950 i Stockholm, ca 200 KVM där 110 kvm värms med klassiska orginal sektions radiatorer och 90 kvm värms med vattenburen golvvärme injutet i betongplatta/valv. Årsförbrukning ligger på ca 18000 kwh, misstänker att pumpen är lite underdimenesionerad. Relativt stor tomt på 2000 kvm, så det borde inte vara problem med nhtt borrhål.
Jag tar gärna lite råd/secondopinions inför min offertdialog med installationsfirmor. Just nu är jag inne på att fortsätta med IVT, givet bra servicefirma på 10 minuters avstånd.
Frågor jag jag går runt och funderar på:
- Borde jag passa på att borra en djupare energibrunn eller ett kompletteringshål? Vad är smartast?
- Om jag måste borra nytt, borde jag titta på luft/vatten pumpar också?
- Om jag fortsätter med IVT bergvärme, ska jag välja enklare greenline modell med ngenic tune eller är det värt att gå upp till Geo pumparna?
Finns säkert mer parametrar att beakta, och jag tar ödmjukt emot råd och tips från andra som förnyat sin bergvärmeanläggning :-)