0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vet inte exakt vad det kommer landa på, återkommer efter jag fått fakturan. Hade aldrig varit ekonomiskt försvarbart om jag också bytt till en ny BVP, men jag har köpt två begagnade pumpar och gör rördragningen själv. Kyldelen från en 1245 (10kW) gav jag 5000 kr för (trasig varmvattenberedare), sen är det rördelar för typ 4000 kr (strypventiler, Cu-PEM övergång, diverse presskopplingar, armaflex).Hålet landar nog på ca 60 000, men oklart om det är inkl eller exkl moms 😅. 35% rotavdrag på totalen borde det bli också, det är väl ca 6000 kr avdrag.
Ok tack för info, har du kopplat ihop kb på insidan hus? Vill du isf visa hur det ser ut så man kan se hur det blir och hur mycket utrymme som går åt? Gissar du inte haft promblem med att nå rätt delta utan bara att hålet blev kallt?
Inget problem med flöde, bara att hålet var så kallt så COP var nere under 3 (5.5kW värme på 2kW el) och dessutom för liten pump för huset för att kunna hålla okej inomhustemp vid minusgrader utan en massa eltillsats. Min rördragning är anpassad till hur rören kommer in och att jag har gott om utrymme på väggen. Det hade kunnat göras tightare, och de skulle dessutom kunna ligga innan/utanpå varandra från vägg om det är trångt. Dock finns en oro över att längdexpansion på PEM-slangen kan stöka till det på sommaren, de är ca 10m långa från hålet och en 20-gradig temperaturskillnad skulle orsaka 4cm ökad längd. Jag har ingen direkt rörelsemån som det är nu och rörelsen i marken (ökad båge) blir nog begränsad när den ligger nedgrävd. Men vi får se
Får man fråga vad kalaset gick på? Vilken firma?
Nu har jag fått klarhet i vad kalaset landade på. Själva borrningen gick på ca 50k, 35% schablon för ROT ger ca 5000 kr i rotavdrag (så slutsumma ca 45k). Då löste jag håltagning i hus på egen hand, samt inkoppling och luftning. Material för inkoppling är nog också närmare 5000 kr (presskopplingar, strypventiler, PEM->Cu övergångar, isolering). Ny kyldel från en 1245-10 kostade 5000 kr begagnad (med resten av styret inkluderat) så slutsumma 55 000 kr för att gå från ca 5.5kW värme (COP 2.75) till ca 9kW värme (COP 3.6). Ekonomiskt så vet jag inte när man skulle gå break even, men det är en ökad komfort-faktor då jag kan kosta på mig nån grad högre invändigt, och jag slipper elda som en dåre när det kryper ner mot -10 eller lägre. Blir också spännande att se hur mycket bättre frikylan kommer fungera i sommar, så jag hoppas på extremvärme 😂. Kanske också blir en extra fläktkonvektor på nedervåningen.
Ok, tack för info, hur ser tempen ut nu på brine?
Nu har det varit varmt, så den går inte så mycket. Startar på ca 4 grader in och brukar stanna på 2.2.Precis i början när den gick permanent så hade jag 1.6 in som lägst, men då använde jag inte båda hålen.Har ca 20% av flödet till gamla borrhålet, och det verkar ha stabiliserat sig på runt 2 grader.Angående priset så var det listpris. 265 kr/m plus foderrör och borrkax-container. Jag behövde dock bara 6m foder rör och bara 10m grävning fram till huset. Dubbla hål blir dubbla foderrör och dubbel grävning. Allt jobb med kollektor blir också dubbelt, men 200 000 låter onekligen mycket dyrare. Men ett förhandspris måste räkna in eventuella oförutsedda kostnader. Var i landet var det? Jag blev positivt överraskad, trodde det skulle landa på närmare 60k. Han kanske gav mig lite bättre pris för jag fick vänta länge, vad vet jag 😄
Så vid denna korta drifttid så har du fått upp temp c:a 4-5 grader? Har du termometer så du ser hur gamla hålet återhämtar sig med lägre flöde och allt?
Här är grafer för innan nya hålet, efter nya hålet (Enbart nya var aktivt, när det var kallt så pump gick konstant, men då en 8kW) och sen individuell temp per hål just nu. Då det är så varmt så ser man inte vad det stabiliserar sig på. Man ser också att nya och gamla hålet har lite olika initial karaktär (nya hålet ökar i temp precis när den börjar cirkulera, medans det gamla sjunkar i temp), men det kan bero på att sista grävningen är inte igenfylld så sista metern ligger öppet.Men jag uppskattar att det gamla hålet redan är uppe i 2-3 plusgrader (nu 3 veckor senare). Det mildra värdet har säkert snabbat upp återhämtningen också.På sista bilden så är alltså blå graf gamla hålet, och orange det nya hålet. Där tempen stiger (på blåa grafen) så står KB-pumpen still.Jag beställde RTD-sensorer (PT100) som är 2mmx30mm som passar i mätuttagen på strypventilerna, så sista grafen är ganska exakt mätning av den faktiska vätskan i röret (sensorerna visar 0.2-0.3 grader i isvatten, så förhållandevis korrekta). Den gröna/gula grafen är tempgivarna i Nibe-pumpen så de vet jag inget om, men brine in verkar iaf vara hyfsat korrekt.