0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min laddbox stänger ner fas L2, eftersom den registrerar överspänning.Laddade därför idag på 1-fas på L1 med 13A = Aktiv effekt 3kWJag stängde även av solcellsanläggningen samt 90% av säkringsgrupperna, utom kyl o frys tror jag. ---------Jag har då sett L2 spänningen öka från 0V till 382V enligt bild 1 och sedan ner till 0VFråga: Kan 3-fas vara 470 - 480V när L2 visar 382V? L1 visar normala 13A, L2 visar då 101A!, ger då 41,7kW.Fråga: Aktiv effekt visar 41,7kW, hur går detta till på en 11kW laddare (3*16A)?Elmätaren verkar hela tiden visa L1, L2, L3 till 237-238V utan variation. Bild 2Visar en annan ögonblicksbild, när laddaren visar 60,9A och 18kW! Slutfråga: Är det troligt att laddboxen är fel pga den mäter felaktigt? Bild 3, felmeddelandet L2
Läste om nån där elektrikern missat nollskruven i en elcentral när han installerade laddboxen.Detta bör ju kollas, enklast är väl att mäta mellan nolla och jord.
Möjligt, men vill inte kolla sånt själv längre, man får ju inte om man inte kan, så jag låter bli, om det inte är av nöden tvunget, och det är det ju inte detta fallet.Jag undrar igen om någon kan svara på min tidigare fråga.Kan 3-fas vara 470 - 480V när L2 visar 382V?
Jag tycker nu att det är nöden tvunget att få det kollat så det inte är fel på inkopplingen!
Du har nog rätt 😐, fast missa detta finns inte, om egenkontroll görs..... Typ 2 laddkabel har väl 3 faser och nolla. Finns det jord där med? Och jag har laddat 1-fas 6-14 A flera gånger, fungerar fint när det väl startar, gör det inte alltid. Sitter en kapsling med tre säkringar och 4e för lastbalanserareSå var mäta exakt?Ja är väl dags att kolla åtdragningarna, själv, sen ringer jag nog och ber om byte.Kan det bli 470-480V?? Frågar igen.
Ja, type-2 är 1-3 faser, nolla, jord, CP och PP(motstånd i serie, med PE, för att ge kabelns typning=>Maxström)Toppvärdet kan bli högt om elektroniken som ger värdena till appen mäter fel.400Vac är ju kvadratiska medelvärdet (RMS), en bra multimeter ska klara att mäta detta. Men om du är det minsta tveksam, kalla in elektriker.Men som nån tidigare sa, ett oscilloscop med rätt prob, kan påvisa ev. mer avancerat fel.
Orkade de inte dra fram någon skild jordledning?
Mmmm, lite avSvag = Så (har) Vi Alltid Gjort Kanske har missat, men har du någon multimeter (Biltema 129kr funkar) och har kompetens/självsäkerhet och kan mäta inkommande, undercentral och i laddboxen?
Om du menar spänningen så visas lika inom 237+/-1V från elmätaren+växelriktaren+flera uttag där jag mätt +vid laddboxens säkringar.Även mätt 410-411V trefas, verkar helt ok. Nolla och jord noll ohm i laddkontakten+sitter ihop ser man på bilderna ovan+andra ställen jag mätt.Sedan mätte jag resistans en fas till noll ca 10 ohm, ca15-20 ohm mellan faser, vet inte här vad som är normalt?Kollade lite reaktiv effekt. Se bilder. Var=? VoltAmpereReaktiv? Vad är normalt?Vad orsakar variationen? Ser inte logiken.