0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tycker inte om tappvattenslinga i värmevattnet eftersom det stör värmesystemet på ett okontrollerat sätt.Förvärmningsfunktionen finns ändå inbyggd i alla normala beredare. De värmer botten först.
Nibe har sin Tekniktank APHP-S ca 270l med tappvattenslinga. Om man använder APHP som arbetstank och tappvattenslingan för att förvärma inkommande tappvatten till VV-beredaren. Stör man då systemet, eller finns det vinster att hämta?
Vinsten med förvärmning är egentligen 4 olika anledningar.1, Värmepumpen kan fokusera på att värma huset istället för att göra varmvatten när husets värmebehov är som störst.2, Varmvattnet räcker mycket längre med förvärmning. "Det tycker jag är det viktigaste"3, Mindre svajighet i inomhustemperaturen när pumpen tillverkar varmvatten.4, Sommartid är egentligen största ekonomiska vinsten då vattnet förvärms utan kostnad, kanske det minst viktiga.Just nu är vi 4 vuxna och fortfarande producerar värmepumpen bara varmvatten 1 gång per dag, det sker nästintill uteslutande runt midnatt. Och pumpen är inställd för varmvatten i ekonomiläge.Hur ofta tillverkar ni ert varmvatten som inte har förvärmning?Husen får en svajig inomhustemperaturen när varmvattentillverkningen sker då det är som kallast ute, kan man minimera varmvattentillverkningen så är det bra.Man klarar sig absolut utan förvärmning men jag valde att bygga det bästa som det bara gick inom en rimlig kostnad, eftersom förbättringarna ändå kostade så pass lite. Tror jag betalade strax över 2000kr för förvärmningsslingan i min 300L specialbyggda tank. Att spara in den kostnaden och aldrig fått dom förbättringarna hade i mitt fall varit rätt dumt, ja korkat. ....
Vore spännande att få något exempel i kronor från någon som visar en besparing med förvärmning.I Smurfens fall förstår jag det komma från att ved används?Kan man förvärma genom någon form av värme återvinning, vad finns för erfarenheter?