Jag har en bergvärmepump thermia Villa Classic 60, i en villa med två våningar. Värmepumpen står i källaren. Det uppstod ett läckage i radiatorsystemet, så en jourfirma kom och tömde systemet. Några dagar senare var de tillbaka och åtgärdade problemet. Efter att de fixa systemet startats igen och fyllts på, har jag fått avlufta alla element i flera omgångar för att bli av med luften samt fylla på trycket till 1 bar.
Nu har jag två problem som möjligen hänger ihop:
1. En del av huset blir inte varmt fyra element, som alla sitter i samma ände av huset, håller sig svala. Jag har mätt temperaturen på vissa av elementen med en IR-termometer, och på kvällen låg de runt 18–19 grader, medan andra element av huset hade 5–7 grader högre temperatur.
2. När jag avluftar dessa fyra element pyser det luft, men sedan slutar det att pysa fastän trycket är 1 bar så händer inget mer eller bara några droppar vatten kommer ut. På de andra elementen, som fungerar, pyser det först luft och sedan kommer det en stråle vatten. När jag avluftade.
Finns en jäkla massa rör och rattar nere i källaren och jag vet inte exakt hur allt ska stå.
Finns det något jag kan undersöka själv innan jag tar in en värmepumpsfirma för att felsöka?