0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Exempel ska man bli elektriker är liksom körkortet ett krav som ställs av arbetsgivaren och då ska sånt ingå. Eller hemtjänsten eller ja väldigt många typer av arbete. Lika bra att erbjuda alla samma villkor.
Ska man leva är det ett krav att äta, ska man jobba är det ofta ett krav att kunna köra bil, visst, men varför ska skattebetalare stå för notan?Visst, jag skulle gärna ta tre mål organisk och nyttig kost hemlevererad gratis till mig, betald av staten, det skulle säkert kunna främja hälsan och gå försvara på väldigt många sätt, jobbkapande, vi kan styra inköpen till Svenska bönder, servera giftfri och hälsosam kost, och så vidare.Men som sagt, någonstans går ju gränsen för hur mycket staten ska dalta med folk som inte har något eget driv eller självbevarelsedrift.När jag var ung var det den självklaraste sak i världen att ta körkort, att det var ett krav för att få jobb var det sista man hade i åtanke, det var ett steg i utvecklingen mot en vuxen och självständig människa, de som inte tog körkort såg man ned på, och undrade hur de tänkte - för de flesta latmaskarna har det säkert gått bra, men jag tror knappast man hittar dem bland de 10% som har högst årsinkomst om jag säger så.Jag ser mycket hellre att man ställer krav än bjuder latmaskarna på det andra får betala för med sina surt förvärvade pengar.Inte ett öre i ersättning från några system om man är 18 år och söker bidrag, om man saknar körkort, och en form av "studielån" och intensivkurser åt de som tar körkortet för att göra sig anställningsbara på arbetsmarknaden.Herregud, jag skulle suttit i regeringen.