Hej!
Jag har en en och en halvplans villa på 192 m2 plus ca 50 m2 boyta.
Uppvärmningen är direkten plus en lvp och en öppenspis med insats.
Vi är två vuxna, en tonåring och två barn i 10 årsåldern.
Idag så förbrukar vi ett normalår ca 28 000 kwh och 3-4 m3 ved. Senaste vintern som ju var hyfsat extrem så steg förbrukningen till ca 32 000 kwh och 7 m3 ved.
3000 till 4000 kwh går till elbilarna.
Huset står i Piteå.
Är egentligen rätt nöjd med min uppvärmning idag men på sikt så lär ju elpriserna gå upp och då känns det som att det kan vara en bra ide att byta ut uppvärmningssystemet..
Som jag ser det så har jag idag 3 alternativ.
1. Bergvärme
2. Luft/vatten
3. Fjärrvärme.
Fjärrvärme är den billigaste investeringen. Men iallafall idag så blir det en högre förbrukningskostnad än jag har med elen och får man gissa så kommer energibolagen se till att hålla fjärrvärmepriserna på ungefär samma nivå som elpriserna då dom sitter i en monopolställning med fjärrvärmen.
Bergvärme är ju den klart dyraste lösningen men är väl kanske också den som är mest lönsam i längden (tror jag).
Jag har dock en ganska liten tomt där det kan bli trångt att komma åt att borra på den plats där jag helst skulle vilja ha borrhålet även om jag tror att det skulle gå (dock inte utan att frugan skulle få flytta/ta bort delar av sina buskar i trädgården och det skulle inte bli populärt).
Luft/vatten är ju en mittemellan lösning som jag är lite intresserad av. Investeringskostnaden är lägre än bergvärme men även vinsten är väl något lägre.
Min fråga är egentligen hur skulle ni ha gjort och är det nån som har erfarenhet av hur de nyare luft/vatten pumparna fungerar på vintern. Senaste vintern var ju rätt extrem men såna vintrar händer ju och dom måste ju fungera då också utan att elförbrukningen drar iväg kopiöst mycket.