Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Grundläggande kylteknik
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
,
ace
) »
Ämne:
Kondensor fråga
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Kondensor fråga (läst 709 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Giannis
Gäst
Giannis
Kondensor fråga
«
skrivet:
18 juli 2024, 10:34:05 »
Citera
Hej på er
Jag är nybörjare kyltekniker så vill jag förstå hur funkar ett kylsystem som jag träffade idag.
Gick in i ett kök där det fanns 6-7 kyl och fryskåp (alla med sin eget kompresor på kyl eller fryskåpet) och efter det fanns det en kondensor bara i källaren med rör som kom inte fram vart dem tar vägen. Hur funkar ett sånt här system?
Tack så mycket för hjälpen och dina svar!!!
Loggat
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 3975
Karma +3/-0
HBerggren
SV: Kondensor fråga
«
Svar #1 skrivet:
18 juli 2024, 10:42:20 »
Citera
Borde vara en vätskekyld slinga mellan tank och alla maskiner. Så liten vätskekyld kondensor på varje maskin där värmen antingen lämnas till taket, ett borrhål eller ett annat värmesystem för att göra nytta av värmen samtidigt som man blir av med den från kylmaskinerna. Så behöver inte kylrören vara så långa om värmen måste ut från lokalen.
Kan något av detta stämma mot det du såg?
«
Senast ändrad: 18 juli 2024, 10:44:06 av HBerggren
»
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35475
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #2 skrivet:
24 juli 2024, 09:43:37 »
Citera
Mmm, tror också på nåt sånt.
Alltså värmen från kylarna i köket vill man inte tillföra lokalen som sådan, utan värmen transporteras via värskerör till en tank i källaren, som i sin tur kyls av ett par grövre rör som "gör av med värmen" antingen via "kylpaket med fläktar" på taket, till ett värmesystem (för värmeåtervinnning vintertid), eller ett borrhål t.ex.
Det där med att rören inte kommer fram låter som nåt knas, antingen har du inte tittat på RÄTT rör, eller så är det bara nåt gammalt skräp kvar i källaren som inte är i drift, och de där kylarna i köket gör av med värmen via fläktar i själva köket. (Alltså både kompressor, förångare och kondensor inbyggda i kylarna.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Giannis
Gäst
Giannis
«
Svar #3 skrivet:
27 juli 2024, 17:35:58 »
Citera
Jag alltså det som jag vet är att det fanns liksom typ 4 kylskåp och 4 frysskåp i köket som dem hade liksom egen maskin var sitt. Som vanliga kylskåp som vi har hemma alltså. Och sen fanns det också en kondensor bara i källaren med rör som gick till ett rum som jag hade inte åtkomst till.
Det som jag har svårt att förstå är liksom så länge det finns inga rör från kylarna hur är en kondensor ansluten till den här systemet? Om man ska förklara det med lite enkla ord.
Jätte tacksam för era svar.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35475
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #4 skrivet:
29 juli 2024, 08:31:57 »
Citera
Går inga rör från kylarna så har de förmodligen allt inbyggt, och de gör av med värmen antingen via någon fläkt, eller som på en vanlig kyl man har hemma, med en stor kylare på baksidan.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Giannis
Gäst
Giannis
«
Svar #5 skrivet:
06 augusti 2024, 12:33:16 »
Citera
Okej. Jag har fattat ungefär.
En annan fråga är om man kan förstå genom manometer hur många kg köldmedium finns i ett system?! Om ja, vart kollar man i manometerställ?
Loggat
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 3975
Karma +3/-0
HBerggren
«
Svar #6 skrivet:
06 augusti 2024, 21:33:47 »
Citera
Nej det kan inte se det på ett manometerställ. Har du tagit certifikat? Har du ingen kollega som stöttar i början?
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Grundläggande kylteknik
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
,
ace
) »
Ämne:
Kondensor fråga
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1263
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
lubbis
tyke
classeboy
ch85st
jälldorf
MMET
Rick80
David_L
dadid
T Ramsmark
Rickard
25fOCUS
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info