Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Grundläggande kylteknik
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
,
ace
) »
Ämne:
Kondensor fråga
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Kondensor fråga (läst 709 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Giannis
Gäst
Giannis
Kondensor fråga
«
skrivet:
18 juli 2024, 10:34:05 »
Citera
Hej på er
Jag är nybörjare kyltekniker så vill jag förstå hur funkar ett kylsystem som jag träffade idag.
Gick in i ett kök där det fanns 6-7 kyl och fryskåp (alla med sin eget kompresor på kyl eller fryskåpet) och efter det fanns det en kondensor bara i källaren med rör som kom inte fram vart dem tar vägen. Hur funkar ett sånt här system?
Tack så mycket för hjälpen och dina svar!!!
Loggat
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 3975
Karma +3/-0
HBerggren
SV: Kondensor fråga
«
Svar #1 skrivet:
18 juli 2024, 10:42:20 »
Citera
Borde vara en vätskekyld slinga mellan tank och alla maskiner. Så liten vätskekyld kondensor på varje maskin där värmen antingen lämnas till taket, ett borrhål eller ett annat värmesystem för att göra nytta av värmen samtidigt som man blir av med den från kylmaskinerna. Så behöver inte kylrören vara så långa om värmen måste ut från lokalen.
Kan något av detta stämma mot det du såg?
«
Senast ändrad: 18 juli 2024, 10:44:06 av HBerggren
»
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
Rickard
Rickard
Administratör