0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Din vps drifttider kan du nog titta på i Husdata och jämföra olika perioder istf total konsumtion, se bild, ticka bort boxen "visa senaste" Maj 22-23 har lite dålig upplösning vore bra med mer värden, kanske var 5e minut då blir det rätt "filtrering" Men det jag skulle säja är att du kan titta på om tex elpatronen gått in här, för det ser ju konstigt ut med brine ut på 20-25°C och brine in kanske 4°C. Felsök på samma sätt enl första bilden i Husdata.Du kan även jämföra med min relativt låga drifttid senaste 3 mån om det ev säjer något?
Det är svårt att lagra värme i en tank när man har värmepump. Med en vedpanna är det inga problem att få upp till 100 grader varmt vatten i en tank. Har man värmepump är det svårt att komma över 50 grader vilket innebär att det kanske inte blir mer än 10 graders temperaturintervall man kan utnyttja. Det betyder att en tank på 500 liter inte kan lagra mer än ca 6 kW värme.
Då vi främst har radiatorer så tänkte jag att SCOP för högtemperatur (55 grader) är mest relevant. Där hamnar IVT C7 längst ned i listan, medan Nibe 1256-8 och Geo 608 hamnar längst upp.
Gott!Du får gärna återkomma till vintern och berätta om du ser ngn skillnad i förbrukning jmf din gamla HT+.