0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om du tittar på 35-modellerna är sannolikheten stor att ditt gamla vägguttag inte räcker till. Det måste vara ett jordat uttag skyddat av en jordfelsbrytare och det krävs oftast en 13 A säkring för enbart värmepumpen enligt specarna. Risken om man delar säkringen med annat är att den t.ex. löser ut när det är riktigt kallt på vintern och värmepumpen arbetar för fullt. En egen säkringsgrupp i el-centralen med fast installation till utedelen är den bästa lösningen.
Du verkar påläst om el så jag frågar,om man bor i Danmark och har torp i Blekinge, hur tänker man då med Jordfelsbrytare, menar du en egen för denna säkringsgruppen och kanske då en lite okänsligare?Min enda gemensamma brukar lösa ut lite då och då, antagligen orsak att jag har lite "byggsladdar" utomhus...eller om det är åskan? , så jag stänger av alla säkringar utom till vpn, så slipper jag resorna (bara 25 minuter) att sätta på igen, på sommaren larmar inte min robot men jag har en GSM 220V kontakt till vpn som larmar året runt, bara tur det blev så. Och denna ligger på ett eget uttag!!Skickar förresten nya vp larm om strömmen försvinner och den då tappar kontakten "med molnet"?