0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Att värmepumpen startar/stoppa ofta när det är varmare ute och litet effektbehov är normalt. Däremot är det ju onödigt att den går över huvud taget om huset är varmt: Gissar att 1255 har inställningen "Stopp av värme" för Auto-läget? Vad har du den inställd på? Jag har typ 14 grader och 24 timmars filteringstid. Det betyder att när dygnstemp går över 14 så kommer min värmepump inte göra värme alls. Jag vill ju inte att värmepumpen ska gå på natten bara för att det är +4 för att värma huset som ändå kommer bli varmt på dagen pga solinstrålning.
Om det är en 1225-6, känns som kurva kan ökas ett steg och sänka förskjutning 2-3 steg.Funkade övriga året ok så kan du klicka en gång på elementknappen så är sommarläge aktivt, ingen värme ut.Det kan även vara växelventilen som läcker, då kan det bli mätfel med rätt inställningar.FTX i sig ska inte ge ändrade behov mer än liten förändring av värmeinställningarna. Borde dock vara mest skillnad när det är kallt och snarare sänka kurvan ett steg.
Bara att trycka på driftlägesknappen två gånger från normalläget så blir det sommarläge."Läge ”Ej rumsvärme” (enbart varmvatten):Tryck en gång till på knappen ”Driftläge”.Lysdioder:Rumsvärme: SläcktVarmvatten: Fast sken vid varmvattenladdningTillsatsvärme SläcktVid nästa tryckning på knappen ”Driftläge” sker en återgång till normalläge."