Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Greenline HT7 strul vid sommarurkoppling  (läst 640 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan I

  • Gäst
Johan I
Greenline HT7 strul vid sommarurkoppling
« skrivet: 14 maj 2024, 09:56:10 »
Hej!

Vår HT7 har bestämt sig för att balla ur helt nu när det är varmt ute.
Den drar skydden på elkassett (EK), motorskydd kompressor (MB1) samt larmar för pressostat hög (HP) nästan dagligen. Detta började direkt vädret gick över gränsen för sommarurkoppling.

I september fick vi elpatron utbytt och lite flexslang utbytt. Ett tag efter det började pumpen larma för köldbärare ut min (GT11), hittade då tips att ställa om köldbärarpump till kontinuerlig drift vilket löste problemen med pumpen fram tills nu då.

Finns det någon felsökning jag kan göra själv eller är det att ringa in expert som gäller?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Greenline HT7 strul vid sommarurkoppling
« Svar #1 skrivet: 14 maj 2024, 12:28:39 »
En tänkbar orsak är att när köldbärartemperaturena har ökat när huset inte längre behöver värmas utan pumpen gör enbart varmvatten. Det gör att pumpens effekt ökar vilket kan leda till högtryckslarm om trycket tidigare låg strax under gränsen.

Det skulle behövas mer information. Hur gammal är installtionen? Byttes alla flexslangar i pumpen i september? Är det radiatorer i huset? Vad är det för temperatur på utgående värmebärare i slutet av en varmvattenberedning. Vad är det för kompressortemperatur då?


På sikt är det lönsamt att byta ut köldbärarpumpen om problemet finns kvar. I kontinuerlig drift drar den nog el för ett par hundra kr/månad. Så här års är det inte många timmar per månad köldbärarpumpen behöver gå.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Johan I

  • Gäst
Johan I
SV: Greenline HT7 strul vid sommarurkoppling
« Svar #2 skrivet: 14 maj 2024, 13:34:41 »
Ah, så att slå av kontinuerlig drift på köldbärarpumpen kanske kan vara värt att testa? Tack.

Installationen är från 2007, vattenburen värme med radiatorer.
2st flexslangar bytta, står inte på fakturan vilka och jag minns inte exakt.

> Vad är det för temperatur på utgående värmebärare i slutet av en varmvattenberedning. Vad är det för kompressortemperatur då
Vid de två senaste varmvattenberedninigarna:
Utgående värmebärare: °99
Kompressor: °113,6
Respektive
Utgående värmebärare: °73,8
Kompressor: °94,5


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Greenline HT7 strul vid sommarurkoppling
« Svar #3 skrivet: 14 maj 2024, 21:33:32 »
Det var inga roliga värden. Kompressortemperaturen vid varmvattenberedning ligger normalt runt 85 grader. Utgående värmebärartemperaturer tycker jag är orimligt höga, frågan är om givarna visar rätt. Är det fabriksinställning på varmvattentemperaturen (45 grader) ska utgående värmebärare inte bli mer är ca 55 grader.

Det finns tre flexslangar i min pump och förmodligen i den här också. I och med att det är radiatorer i huset tror jag att den tredje slangen, som inte byttes, är full med magnetit och att värmebärarflödet är alldeles för lågt. När returtemperaturen går över 48 grader ska pumpen stanna på grund av hög returtemperatur. Att den inte gör det i det här fallet tyder på att värmebärarflödet är lågt. Värdet på ingående värmebärare som visas är inte relevant när pumpen gör varmvatten, givaren sitter uppströms den punkt där beredarreturen ansluter till värmebärarkretsloppet.

Kompressorn mÃ¥r inte alls bra av att arbeta vid sÃ¥ här höga temperaturer. Det är sÃ¥ höga temperaturer pÃ¥ utgÃ¥ene värmebärare  att jag undrar om givaren visar rätt. Det brukar vara ca  30 graders skillnad mellan kompressortemperatur och utgÃ¥ende värmebärare men här är skillnaden mindre. I vilket fall som helst, det är hög tid för en servicetekniker att komma.

Normalt ska det inte bli problem med beläggningar i flexslangarna. Det är bara när det kommer in luft i radiatorkretsloppet som det kan bildas magnetit och det ska det inte kunna göra i sÃ¥dan mängd att slangarna täpps igen. Det kan vara idé att kolla att manometern pÃ¥ expansionskärlet visar rätt tryck och att kärlet fungerar som det ska. 

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Greenline HT7 strul vid sommarurkoppling
« Svar #4 skrivet: 15 maj 2024, 11:04:55 »
Låter som att värmebärarpumpen stannat?
Så där höga temperaturer på värmebäraren ska annars vara omöjligt.
Reservation för fel på tempgivarna förstås.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Greenline HT7 strul vid sommarurkoppling
« Svar #5 skrivet: 15 maj 2024, 12:37:44 »
Låter som att värmebärarpumpen stannat?

Tänkte inte på den möjligheten i och med att det verkar fungera ibland ("larmar ... nästan dagligen") men det händer ju att cirkulationspumpar inte går igång ibland.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 884
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Greenline HT7 strul vid sommarurkoppling
« Svar #6 skrivet: 15 maj 2024, 14:15:37 »
Vore intressant att se returgivartemperaturer GT1 o GT9 samtidigt med GT8.

Kan växelventilen stå i mellanläge o begränsa flödet? (Eftersom ventilen programmerats att ställa sej i varmvatten läge vid sommarurkoppling, kanske det här finns ett samband?)
Hur länge kör den varmvatten, bara ett par minuter eller +10 minuter?

Löser termosäkringen på elpatronerna ut pga hög vattentemperatur "nästan dagligen", även då de inte används?
« Senast ändrad: 15 maj 2024, 16:25:48 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Greenline HT7 strul vid sommarurkoppling
« Svar #7 skrivet: 15 maj 2024, 17:53:57 »
Vore intressant att se returgivartemperaturer GT1 o GT9 samtidigt med GT8.


På min pump sitter GT9-givaren ovanför (uppströms) den punkt där utloppet från beredaren ansluter till radiatorkretsloppet. Det värde som visas för ingående värmebärare kan därför skilja rätt mycket från temperaturen på utgående vatten från beredaren. Vet inte om det är en miss i montaget på min pump eller om det är så generellt på IVT-pumpar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Johan I

  • Gäst
Johan I
SV: Greenline HT7 strul vid sommarurkoppling
« Svar #8 skrivet: 20 maj 2024, 10:28:05 »
Hej igen, tack för alla tankar och teorier. Det har varit fullt upp hemma så har inte hunnit svara.

Men sedan ett par dagar sÃ¥ ändrade jag P2, vilket jag trodde var köldbärarpumpen men jag ser nu är värmebärarpumpen  Sc:,h
, till att gå med kompressorn istället för att gå kontinuerligt. Saker blev bättre men inte bra, nu kan pumpen gå ett par 2 dagar i taget iaf. Och oftast larmar den på pressostat hög, knappt alls på motorskydd kompressor/elkassett.

Det jag upptäckte när jag ändrade driftläge på pumpen var också att manometern för expansionskärlet visade väldigt lågt, så jag fyllde på till rekommenderat tryck. Såg att du kommenterade om det Roland, jag antar att det kan ha gjort saker värre medan trycket var i botten?

Tempgivarna vet jag inte hur korrekta de är, pumpen är ju ett par år gammal. Jag läser av temperaturerna via en Husdata H60, såvitt jag vet så tar den blint vad pumpen tror att temperaturerna är.

Ska försöka bidra med alla siffror ni tyckte vore intressanta.
Varmvattenmåltemperaturen är satt på 45°
Vattenspjut var 14:e dag

Vid varmvattenberedning
GT1/retur radiator?             
 - Rör sig knappt, oftast. Kanske rimligt iom sommardrift? En gÃ¥ng gick den frÃ¥n 22,8° till 34,0° under en värmeberedning pÃ¥ ca 40 minuter.

GT8/värmebärare ut.           
- 100°
GT9/retur värmepump.       
- 46,6°

Det ser ut som att den går mer än 10 minuter när den gör varmvatten. Ca 30 minuter vid körningen ovan.

Jag ska gå till värmepumpen och kolla vilken av P2 (värme) och P3 (köld)-pumparna som står i vilket läge. Jag får be om ursäkt att jag har så dålig koll.

Jag har de flesta temperaturvärdena loggade ett par 2-3 veckor bakåt så det kan jag iaf få fram.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Greenline HT7 strul vid sommarurkoppling
« Svar #9 skrivet: 20 maj 2024, 13:22:12 »
Jag hoppas ju att GT8 visar knas, annars så har interna cirkpumpen slutat funka eller så är interna flexslangarna igensatta nästan helt.
100 C på denna vore katastrof om det är sant.

Men du kan ju lossa panelen och mäta på utgående rör, det är röret till vänster med elpatron (svart grej) och växelventil högst upp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!