Har blivit dags att se över värmepumpsinstallationen i fastigheten och efter att ha läst på här på forumet sista veckorna börjar det bli dags att se om några ytterligare tankar kanske kan väckas genom att även skriva lite. Verifieringsmail för registrering av användare verkar av oklar anledning ta (många) timmar så får som gästpost tills det är löst tyvärr
Bakgrund:
1.5plans hus a 155 m2 byggt 1954 i mitten av skåne, tveksamt isolerat, DUT runt -13, kräver 55-60 framledning runt -15 om man ej eldar. Befintlig anläggning är en IVT 8kw installerad -97 som sista åren strulat mer och mer för att nu tillslut
mer eller mindre gett upp helt (hetgas hög inom 5-10min med 20 gradigt radiatorvatten som utgångspunkt.. det är inte ett givarproblem, kompressorn drar 25-30% mer än den borde i det läget). Är en salig blandning av rejält stora radiatorer och modernare varianter som jag kompleterat med, ingen volym/arbetstank utan enbart bypass med extern cirkpump. Systemvolym bör vara iaf 100-150 liter..
Då fastigheten förvärvats av en äldre dam en gång i tiden så finns inte särskilt mycket mer information on anläggning än att det är jordvärme och den är nedgrävd "bakom huset".. detta verkar stämma hyffsat då man kan se att frost/snö ligger kvar längre på den gräsmattan än på andra ställen.
Hela gräsplätten är i runda slängar 300m2 och väl avgränsad av större träd, gissningsvis är total slanglängd nånstans 200-250m.. i mitt huvud har anläggningen aldrig funkat särskilt väl,
troligen dels pga alldeles för kort slang i kombination med stenig jord.
Då pumpen i praktiken rasat och är 27 år gammal(inte intresserad av att betala någon för föreslå att den borde bytas..) så tog jag mig friheten att koppla om den lite (..verkar inte stödja ren elpatronsdrift i "mjukvaran"..) och numera går den som ren elpanna med termostaten på elpatronen som temperaturbegränsare samt växelventil ställd i precis rätt läge för att få 50+ grader i vvb men
ändå ca 30 i framledning till radiatorerna. Detta fungerar oväntat bra i kombination med att jag har obegränsat med ved och temperaturen i skåne snart innebär att jag ändå kan ställa om växelventilen till att bara göra varmvatten. Av förklarlig anledning ska den bytas innan nästa vinter.
Har velat en del fram och tillbaka i termer av luft/vatten och fortsatt jordvärme, men ändå landat i att jag hellre fortsätter med jordvärme då jag inbillar mig att en korrekt skött jordvärme pump håller längre och lever om mindre.. driftkostnadsmässigt verkar det inte vara någon större skillnad faktiskt (i skåne).
Tanken är att kommande månaderna tömma befintlig slang via kompressor, mäta upp volymen och därmed få en iaf +-10% uppfattning om slanglängden och sedan söka fram vart slangen ligger lite mer konkret via rörål och sondsökning. Har relativt stor tomt (~1ha) och kan utan problem om jag får fatt på slangen få ner ytterligare 2-300m.. samt egen grävare i 5tons klassen. Mao räknar jag med att helt enkelt skarva in mig på befintlig slang och landa nånstans runt 450-500m totalt i fortsatt en enda slinga till en i sammanhanget ringa kostnad om ändå relativt mycket arbete.
Har tagit in en del offerter på rent pumpbyte men kan tycka det verkar ha blivit väldigt dyrt med värmepumpar.. exempel,
IVT 2-8kW geo600 inverter, 125k installerat efter rot.
Thermia 3-12kW calibra inverter, också 125k installerat efter rot.
Noterar att jag i sammanhanget verkar kunna få tag i en 1245 8kw för i runda slängar 75k som privatköp eller för den delen en bosch 7800i 2-8kW för 92k.
För tydlighetens skull så vi slipper en diskussion om det är jag väl medveten vad lagen säger om elinstallationer och har ingen åsikt om du som läser detta råkar bortse från den vid behov.
Mer relevant i sammahanget är garantiaspekten då vi ändå talar om en kostnad som ligger runt 100k även om allt görs själv när man räknar in slangläggningen.
Några konktreta frågeställningar:
Är det värt merkostnaden för inverterpumpar? Installerar jag (själv) en on/off pump så drar det visserligen med sig en arbetstank och lite rör men det lär landa på 4h arbete i lugn och ro samt i runda slängar 12-15000:- i merkostnad. Spontant ställer jag mig fundersam till om inte det här blir nog så bra anläggning som en inverter utan arbetstank.. det som komplicerar till det här något kan jag tycka är den kommande tvingande lagstiftningen som inför effekttariffer även för 16-25A säkringar. Antar det finns risk att man iaf på sommarhalvåret i praktiken åker på att betala en hundralapp eller liknande i månaden mer i nätavgift med en on/off pump kommande 20 åren, tyvärr blir det isåfall i praktiken pengar som väger upp merkostnaden för en inverterpump vid inköp. Trist anledning till köpet isåfall dock.
Blir tveksam till poängen att själv installera en invertermodell för 95k+5k materialkostnad och (vad jag antar innebär) tappa förlängda garantier vs att betala 125k och ha dom.
Återigen en trist anledning till val av köp dock. Någon som har erfarenhet runt hur olika tillverkare av pumpar hanterar garantiärenden vid ren privatinstallation?
Har noterat att normbrunn ej gillar annat än svetsade koppligar i mark om dom ej är inspekterbara, med det sagt är befintlig slang lagad för dryga 10 år sedan mitt i vintern av en Thermia återförsäljare i minusgrader då den skadades vid avloppsgrävning. Den svetsades inte i minusgrader full med sprit då.. och den har inte läckt något sedan dess.
Mao finns det nog risk att skarvning utförs med plasson serie 1 kopplingar (i plast! hade först tänkt kosta på belco armatur.. men normbrunn verkar inte gilla metallkopplingar öht?!)
Tankar?
Är i princip 100% säker på att det är etanol i slangarna då det 1) luktar sprit 2) visar helt fel fryspunkt med glykolprovare 3) har en kokpunkt runt ca 80 grader samt 4) visade runt 37% (..oväntat högt..) med etanolrefraktometer jag hittade på amazon via någon post här på forumet. Har någon en bättre ide här för att bli mer säker så tas den tacksamt emot..
Ytterligare anledning till att jag vill hålla ned totalkostnaden på pumpbytet - jag kommer kommande 10 åren elda upp i runda slängar 50-60 m3 redan klyven ved.
Inget som får mig att vilja lägga mer pengar på installationen.. eller för den delen betala ytterligare 10-20k för scop 6.0 vs 5.4 vid 0/35.
Känns dessutom på gränsen till löjligt att betala någon för pumpinstallationen om man själv förlänger jordslingan, inbillar mig att pumpbytet tar mig 1-2dagar och då dessutom blir som jag vill.
Vansinnigt? :-)