0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo jag tror jag förstår. Jag har förstått att en fördel (den största?) med flytande kondensering är att verkningsgraden / COP blir högre om man kör med lägre temperaturer än höga temperaturer. Samtidigt funderar jag på tex CTC:s lösning som kan sägas vara en form av fast kondensering och allt snack om fördelen med långa gångtider och att ha en rejäl vattenvolum att jobba emot. Jag har också sett att vissa av de nya 410-pumparna kör medfast kondensering. Jag har inga problem att förstå att flytande är bättre än fast men frågan är hur mycket bättre det egentligen är. Om man tittar på andra faktorer än att COP blir bättre med låga temperaturer så är det väl så att många andra pannor (el, olja, pellets) jobbar med fast kondensering.
hplp: förklara gärna det sista en gång till. Menar du att fast kondensering är "mindre dåligt" på L/V än vätska/vätska? Varför?
I min anläggning arbetar värmepumpen normalt med en starttemp på ca 23-25 grader, den värmer sedan upp vattnet i radiatorkretsen till ca 40 grader under ca 30 minuter, snittempen hamnar på så sätt på ca 32 grader (COP är över 5.0 när den startar och ca 3.8 när den stoppar) "medel"-COP på en sådan normalkörning för min pump blir således ca 5.0 då COP vid 0/35 är 4.8.
Citat från: Rickard skrivet 20 maj 2006, 12:08:18I min anläggning arbetar värmepumpen normalt med en starttemp på ca 23-25 grader, den värmer sedan upp vattnet i radiatorkretsen till ca 40 grader under ca 30 minuter, snittempen hamnar på så sätt på ca 32 grader (COP är över 5.0 när den startar och ca 3.8 när den stoppar) "medel"-COP på en sådan normalkörning för min pump blir således ca 5.0 då COP vid 0/35 är 4.8.Snittemperaturen ur COP-synpunkt blir högre än 32 grader. I början av en cykel avger radiatorerna lite värme och temperaturen stiger snabbt. I slutet av cykeln stiger radiatorvattnets temperatur sakta då en stor del av pumpeffekten avges via radiatorerna och mindre blir kvar till att värma vattnet. Det är de tidsvägda värdena på tillförd och avgiven effekt som man skall räkna med. Gav pumpen samma effekt oberonde av framledningstemperatur kunde man räkna med tidsvägt COP men effekten är ju inte konstant. Det är en av förklaringarna till att medel-COP skiljer sig mot års-COP.
Citat från: Roland skrivet 23 maj 2006, 13:21:55Citat från: Rickard skrivet 20 maj 2006, 12:08:18I min anläggning arbetar värmepumpen normalt med en starttemp på ca 23-25 grader, den värmer sedan upp vattnet i radiatorkretsen till ca 40 grader under ca 30 minuter, snittempen hamnar på så sätt på ca 32 grader (COP är över 5.0 när den startar och ca 3.8 när den stoppar) "medel"-COP på en sådan normalkörning för min pump blir således ca 5.0 då COP vid 0/35 är 4.8.Snittemperaturen ur COP-synpunkt blir högre än 32 grader. I början av en cykel avger radiatorerna lite värme och temperaturen stiger snabbt. I slutet av cykeln stiger radiatorvattnets temperatur sakta då en stor del av pumpeffekten avges via radiatorerna och mindre blir kvar till att värma vattnet. Det är de tidsvägda värdena på tillförd och avgiven effekt som man skall räkna med. Gav pumpen samma effekt oberonde av framledningstemperatur kunde man räkna med tidsvägt COP men effekten är ju inte konstant. Det är en av förklaringarna till att medel-COP skiljer sig mot års-COP. OK, eftersom min framledningstemp ALDRIG blir högre än 44 grader (utom när den gör tappvarmvatten) så vidhåller jag att medeltempen över året vid radiatorvärmning håller sig på ca 32-35 grader. Större delen av året hinner värmepumpen aldrig upp i mer än 40 graders framledningstemp innan den stoppar när den värmer radiatorsystemet. Driftstiderna är som regel så korta att den aldrig hinner plana ut speciellt mycket på hög temp innan den stannar. (Men i princip har du rätt, dock inte när det gäller mitt system)Under vintern är det dessutom mycket lätt att se hur min värmepump arbetar genom att titta på mina trender - nu har den gått i tio dygn utan uppehåll för att värma upp poolen , så att titta på mina trender nu ger inte mycket fog för mina påståenden.