0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Tack TS och Rickard för era svar! Pumpen installerades 2020 av Klimatteknik Stockholm. Deras mejladress leder nu till Envell. Jag vet inte hur de köpte min pump. Ras 35 använder Toshibanamnet men set ut att tillverkats av annan tillverkare än den gamla. Om jag minns rätt så hade min gamla Toshiba högre COP än den nuvarande, trots att den är större. Ingenting har ändrats i huset som skulle förklara den högre elförbrukningen. Med gamla pumpen hade jag avstängda elradiatorer men nu värms huset med pumpen och elelement. Jag tror att utblås har nu lägre temperatur än förr. Fläkten är inställd på näst högst i femgradig skala. OK, om jag skall betala 3000 så borde de kolla arbetstryck och/eller temperaturer på insug/utblås. Går det att göra något åt det om det är skralt? Innerdelen borde vara hyfsad och utedelen står spikrakt. TS, har du inte vägarna förbi Täby? Jag skulle hellre betala 3000 till dig. Jag försökte få dig att installera pumpen för fyra år sen, men du gillade inte norra Stockholm.
Jag behöver tips om en sak. Kan en tekniker på plats kolla om pumpen fungerar bra? Kan han göra något åt det? Jag tänker inte på skitiga filter utan dåligt tryck, otäthet och liknande. Kanske rent av köldmedium blandat med luft.
Kommer den via generalagenten här i Sverige så är det väl 5års garanti utan krav på någon service !Är värmepaketet skitigt så kan det vara värt att bekosta en service där dom troligen gör rent värmepaketet på innerdelen och fläkttrumman vid behov.Koll av lutning av utedel och eventuell rengöringDom kollar antingen arbetstryck och/eller temperaturer på insug/utblåsDin 10 åriga gamla hade R410 som köldmedium och denna bör vara vassare både effekt och effektivitetsmässigt.Är det inte lång rördragning så fylldes det inte på något köldmedium utan den vacuumsögs.Hur mycket vatten det blir beror på effektuttag och luftfuktighet.
Är din garantiregistrerad så har du väl den 5åriga garantin eller hade dom struntat i det ?