0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mm. Det det går aldrig att vinna över naturen.Behöver ett hus x antal kw vid dut så är det antingen rätt borrhål och rätt pump som gäller eller vid utbytespump att elspets går in som stöd eller sämre cop från kompressorn för att kb in är några minusgrader.
Hej alla VP – ägare Hur många av er har stenkoll på vad era VP avger i effekt, troligen bara 10 % , resten vet inget annat än att den värmerKlart det finns någon VP med mätare för det, men normalt inte.Den mätningen är nog bara något ungefär, ska det vara riktigt så ska det vara en värmemätarepå utgående rör på VP, hur många har, NADAEn VP som ska variera farten när KB börjar bli minus, kan inte ta upp någon bra effekt från håletpå ett bra sätt, effekten sjunker. Sen att VB-pumpen ska varva ner är lika med det.VP kan inte lyfta tempen om cirkpumpen går som vanlig, då måste VB-pumpen varva ner så VB hinner värmas. Kontentan av att VB-pumpen går ner i varv, blir att det statiska trycket blir mindreoch dom delar som ska ha värme får mindre flöde, som är längst bort, t.o.m kan kallna ner.Så det med som tillverkarna säger är så bra, våraVP kan jobba på KB ner till många minusgrader,vad blir det då, kan man fråga sig.Hur många installatörer vet vilket flöde som ett hus ska ha, utan bara säger så här stor ska VP vara.En VP måste klara flödet som behövs, tex är det fritt fram i alla rör och delar och behöver 1000 L/minut och VB-pumpen inte klarar att ge det med rätt temp från kompressorn och fart, så måste VB-pumpen varva ner för att hinna värma på VB.Ytterligare mer, är det någon av er, eller om ni vet någon installatör som gör det, som har kontrollerat max flöde med flödesmätare i huset. Troligen inte, utan bara antagande. Då kan det bli bra fel med allt vad en VP ska klara av.Det är märkligt vad lätt det är att projektera en VP och kunden vet eller kan inget om det.Så inverters i all ära och som en del säger är så bra, är nog lite av en sanning med modufikation. Klart på en del kan det fungera att VP värmer, men är det optimalt är då frågan, när man läser en del trådar på forumet, med problemen och försöka jaga någon 1/10 % i det som ska vara COP.Det med en ON/OFF och en tank med shunt, slår en inverter med flera hästlängder i jämnhet på värmen i ett hus och där är det inte så noga med flödet från en VP . Det sköter c-pump och shunt om exakt till 100 %Lite kommentarer räknar jag med att det kommer, på både gott och ont
I ett hus jag har överväger jag att snart installera en varvtalsstyrd vp under förutsättning att priset inte avviker allt mycket jmf en on-off. Tänker det egentligen inte borde skilja så mycket i pris, snart borde marknadspris skillnaden utjämnat sej mer.Har även lite knäppningar idag men inte plats för en tank.Jag tänker att inställda flödet i huset idag som fungerar bra får vara orört som det är och jag bara monterar dit en ny vp. Den får reglera sej självt vad den vill högt eller lågt så deltana över värmeväxlarna hålls optimala vad den är programmerad till.Skulle inte detta fungera och kan det göras bättre?Ja du i bland får välja mellan Pest och Kolera. En ON/Off får kanske lite många starter om en tank inte finns.Om jag inte har fel så går det att sätta en minfart på VB-pumpen och den ska då ha fart så hela systemet får flöde och då kyls VB av bättre, med att VB-pumpen går ner är ett otyg enlig min uppfattning då flödet avtar kanske längst bort. Beror lite på hur det är byggt med olika stammar ut. Lika med KB-pumpen får man hoppas, det som avgör är kanske hur kraftig VP är, men då går kompressorn ner i varv och ger mindre höjning av tempen, så inte övertemp blir till systemet. Om KB-pumpen går ner i varv så börjar det bli för kallt i hålet och då vill VP att farten ska minska för att kyla ner KB så den får den diff som den behöver. Sakta fart på KB gör att KB blir ytterligare avkyld och cirkusen är igång.Så det största är att ha en VP som ligger strax över vad systemet behöver när kylan kommer.Ytterligare ett problem kan bli, om man har en VVB i VP, där brukar VB-pumpen varva upp tillsammas med kompressorn, för att få VV, då växelventilen slår om. Är det då lite dålig fart på VB-pumpen och det tar lite extra tid att värma på, kan det bli så att elpatron går in och det var ju inte meningen med en VPDet gäller att försöka tänka till i olika lägen om det nu går. det är många viljor och experter med det om VP-inverters. och det syns i dom flesta forum där VP diskuteras, särskilt det med att jaga 1/10 delar av det som ska heta COP. ON/OFF är inga problem, bara gasa på.
Jag fattar inte vad ni pratar om, jag skrev ju att mitt flöde var bra, och då givet med bra spridning på värmevattnet. Vad vpns cp gör, om den går sakta eller fort, spelar det någon roll, bromsar den flödet?
Sen ska du veta att en kompressor är tillverkat för absolut fart o m ca 50 Hz för bästa verkningsgrad. allt under och över dessa farter är lite av ondo, även om dom är lindade för det. Vid andra farter så blir det förluster i den s.k. pumpmekanismen, då inte är kolvar som har ventiler som en bil tex. Det är helt öppna kanaler och ska skapa ett tryck mot en växlare i temphänseende. Bara gå in och sök på """ scroll funktion "" då kommer du att se hur den fungerar, det finns inga ventiler som stoppar trycket baklänges, så trycket uppehålls av farten. Men det verkar som att du inte tar år dig de nackdelar som finns med scroll, det finns nackdelar på allt vaddet gäller punpar av alla sorter. Men som slutsats, naturlagarna/tryck/sug av vätska kan ingen åsidosätta, dom finns där och bara gilla läget
Det enklaste vore väl att säkerställa att du kan köra cirkpumpen på varma sidan med ett fast flöde (eller tryck) oberoende av värmepumpens uteffekt.Det kan antingen lösas genom att man helt enkelt ställer den inbyggda cirkpumpen på manuellt med den hastighet som värmesystemet kräver för att ha en bra funktion. (Kolla i manualen om det är möjligt på den värmepump du avser köpa)Eller att man sätter in en bypass och en extern cirkpump som sköter flödet i värmekretsen, det borde fungera bra i de allra flesta fall.Eller att man sätter in en arbetstank.I övrigt håller jag med om att det finns fördelar med inverter, inte minst för att kunna undvika hög effekttaxa framöver.Nu kommer väl den inte att vara helt vansinnigt hög, men 500-700 kr/månad borde man kunna spara om värmepumpen kan gå på låg effekt större delen av året, kombinerar man dessutom detta med solceller och batterilager borde man under de flesta månaderna på året kunna hålla sig under en önskad maximal effektförbrukning om man är typen som kan och vill satsa tid och energi på den typen av optimering varje dag året om för att spara kanske 6000-9000 kr/år.