De där tätningsmedlen som är avsedda för bil-AC är troligen mycket specifikt avsedda för de kylmedier som används i den branschen (framför allt R134) och tillhörande PAG-oljor. Det är inte alls säkert att det är lyckat att ha dem i system med andra slags kylmedier, som det ju brukar vara frågan om i värmepumpar.
Har man problem med läckor som man inte hittar med en gång, får man söka noggrannare och kanske med bättre utrustning. Ett tips är att om värmepumpen har haft upprepade avfrostningsproblem och ofta haft tjock svallis längst ner på förångaren, så kan isbildningen ha "mosat" något av de nedersta rören i förångaren så läckan sitter någonstans mitt på den. Jag har varit med om ett sådant fall där sprickan höll perfekt tätt vid evakuering men när värmepumpen väl var fylld med kylmedium, glipade den upp och det läckte så mycket att man hörde att det pös. Felet reparerades genom att koppla ur förångarens nedersta rörslinga.
En del billiga kinavärmepumpar drabbas av att kopparrören blir spröda med åren, när en sådan börjar vara mer än 10-15 år gammal finns det risk för upprepade sprickor och läckor på än det ena, än det andra stället. En sådan värmepump lönar det sig knappast att försöka hålla vid liv.