Ad
Energibutiken.se smarta varor pÄ nÀtet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i VÀrmepumpsforum, klicka hÀr för att stÀlla e-postfrÄga och fÄ mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1256-8 mycket luft  (lĂ€st 1050 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad Anders Gunnar

  • LĂ€r mig om vĂ€rmepumpar
  • **
  • Antal inlĂ€gg: 29
  • Karma +0/-0
  • VĂ€rmepump eller vĂ€rmepumpar?
SV: Nibe 1256-8 mycket luft
« Svar #15 skrivet: 11 februari 2024, 10:28:54 »
Hej,

Tack för alla tips.

Vilken sorts luftningsnippel tycker ni jag ska montera pÄ till och utlopp pÄ högsta punkt? Ge mig fabrikat automatisk/manuella med kranar eller utan avstÀngnimg?

Utloggad Valiant

  • Expert pĂ„ vĂ€rmepump
  • ****
  • Antal inlĂ€gg: 648
  • Karma +1/-0
  • VĂ€rmepump eller vĂ€rmepumpar?
SV: Nibe 1256-8 mycket luft
« Svar #16 skrivet: 11 februari 2024, 12:59:37 »
Hej,
Vilken sorts luftningsnippel tycker ni jag ska montera pÄ till och utlopp pÄ högsta punkt? Ge mig fabrikat automatisk/manuella med kranar eller utan avstÀngnimg?
SjĂ€lv hade jag satt en helt vanlig kulventil med fritt utlopp mot omgivande luft pĂ„ högsta punkten för bĂ„de inkommande och utgĂ„ende köldbĂ€rare. Ganska liten modell, dĂ€r jag kan vrida lite försiktigt pĂ„ handtaget och pysa ut luften.  PĂ„ det fria utloppet hade jag satt ett vanligt gĂ€ngat lock med packning, typ sĂ„dant man har över returjusteringen pĂ„ radiatorerna. Lock, för att ingen av misstag stĂ€ller till det genom att öppna kulventilen. Och jag hade tagit bort nuvarande avluftning.
Detta Ă€r inget mĂ€rkvĂ€rdigt, det Ă€r inget kĂ€rnkraftverk. Det Ă€r en simpel slinga dĂ€r du skall fĂ„ ut luften, sedan blir det inte mer luft, för du har  ju ett lĂ€tt övertryck.
Ju mer avancerade avluftare du installerar, desto mer okÀnde problem kan uppstÄ. Jag har inte lÀst om nÄgon pÄ detta forum som satt in automatisk luftning pÄ köldbÀraren. dÀremot mÄste man alltid ha en avluftning pÄ högsta punkten! Du har dessutom 2 st högsta punkter.

Det Àr ingen nackdel om du drar fram anslutningsröret frÄn köldbÀraren till kulventilen. Och att detta rör nu Àr systemets högsta punkt. DÄ kommer nÀmligen de sista luftbubblorna att samlas i detta rör, och blir det första som far ut vid försiktig luftning.
« Senast Ă€ndrad: 11 februari 2024, 13:15:44 av Valiant »

nibe, ctc, baxi, golvvĂ€rme, solenergi Energibutiken.se smarta varor pć nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

VibrationsdÀmpare
Besök vÄr webshop, klicka hÀr!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor pÄ nÀtet, leverans till dörren
luftvÀrmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor pÄ nÀtet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i VÀrmepumpsforum, klicka hÀr för att stÀlla e-postfrÄga och fÄ mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!