Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Normenligt och maximalt flöde 110 mm rör?  (läst 1830 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Normenligt och maximalt flöde 110 mm rör?
« skrivet: 24 januari 2024, 06:24:03 »
Vilka flöden kan man upprätthålla i ett 10 meter versus ett 40 meter långt 110 mm rör?

Var använder man för typ av fläkt om man vill ha ett högt flöde(ljudnivån är av icke av betydelse).

Utloggad GregLangley

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Normenligt och maximalt flöde 110 mm rör?
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2024, 07:43:07 »
En tumregel är att flödeshastigheten i ett rör bör ligga mellan 1-3 m/s och max 7 m/s2. Högre hastigheter kan orsaka vattenslag, turbulens och varmgång.

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Normenligt och maximalt flöde 110 mm rör?
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2024, 08:41:06 »
En tumregel är att flödeshastigheten i ett rör bör ligga mellan 1-3 m/s och max 7 m/s2. Högre hastigheter kan orsaka vattenslag, turbulens och varmgång.

Vad är vattenslag?

Vad kan man behöva för fläkt om man ska nå upp till 6-7 meter/sekund kontinuerligt i ett 110 mm rör?

Och gör det någon skillnad om det är vid insug eller utblås fläkten sitter?
« Senast ändrad: 24 januari 2024, 14:44:02 av Jisse »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Normenligt och maximalt flöde 110 mm rör?
« Svar #3 skrivet: 06 september 2024, 00:05:52 »
Hej!
Det går att få betydligt högre luftflöden än så om ljudet inte spelar roll.
Det är då fläkten som begränsar det hela, om du inte vill kosta på en dyr industriell fläkt så är väl en Östberg kanalfläkt 100 mm en vettig fläkt.
Vad du får för luftflöde kan du räkna ut via fläktkurva och flödesmotstånd.
Flödesmotstånd beror inte bara på längd utan även om det är kurvor på röret, böjradie, filter mm.
Så vill du ha en siffra så behövs lite mer uppgifter.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Normenligt och maximalt flöde 110 mm rör?
« Svar #4 skrivet: 22 september 2024, 18:00:05 »
Hej!
Det går att få betydligt högre luftflöden än så om ljudet inte spelar roll.
Det är då fläkten som begränsar det hela, om du inte vill kosta på en dyr industriell fläkt så är väl en Östberg kanalfläkt 100 mm en vettig fläkt.
Vad du får för luftflöde kan du räkna ut via fläktkurva och flödesmotstånd.
Flödesmotstånd beror inte bara på längd utan även om det är kurvor på röret, böjradie, filter mm.
Så vill du ha en siffra så behövs lite mer uppgifter.

Låt säga vilket flöde blir det vid 30 meter 110 mm rör utan böjar och utan filter?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Normenligt och maximalt flöde 110 mm rör?
« Svar #5 skrivet: 23 september 2024, 13:06:48 »
Låt säga vilket flöde blir det vid 30 meter 110 mm rör utan böjar och utan filter?

Jag får det till ca 70 l/s vilket motsvarar ca 9 m/s med en Östberg 100 på fullt blås.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Normenligt och maximalt flöde 110 mm rör?
« Svar #6 skrivet: 05 oktober 2024, 19:55:06 »
Jag får det till ca 70 l/s vilket motsvarar ca 9 m/s med en Östberg 100 på fullt blås.

Går det att räkna på vilken värmeöverföring man kan tänkas att få med det flödet ur ett rör som är nedgrävt och om marktemperaturen är tex 0-grader, och om marktemperaturen är +4 grader, och det samtidigt är -15 gradig uteluft som tas in vid rörets luftintag?

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5055
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Normenligt och maximalt flöde 110 mm rör?
« Svar #7 skrivet: 05 oktober 2024, 20:05:02 »
Vad har du tänkt med röret, att förvärma någon luft eller vad. Då det koomer en massa kallluft in, kanske  - 15 som ska åka i röret in. Så kommer det att bli mängder med kondens som kommer att frysa, mer och mer fryser det ihop tills det är täppt och sedan sprängs/spricker sönder.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Normenligt och maximalt flöde 110 mm rör?
« Svar #8 skrivet: 06 oktober 2024, 09:03:07 »
Jag hittar en siffra på 5 W/(m2*C) för värmeöverföring till luft.
Luftens specifika värme är ca 1 kJ/(kg*C) eller 1200 Ws/(m3*C).
30 m rör har ytan 10 m2.
70 l/s = 0.07 m3/s
Om vi börjar med tempskillnaden -15 => +4 så får vi 5x10x19 = 950 W värmeöverföring.
Stoppar vi in detta på den specifika värmen och flödet så blir tempökningen 950/(0.07*1200)= 11.3 C

Temperaturen blir då -15 + 11 = -4 C på inkommande.
Men egentligen ska vi då göra en iteration eftersom tempskillnaden i första beräkningen minskar till 13 C och räkna om osv.
Om jag gör detta via Excel så blir det till slut ca 730 W och 8 C tempskillnad och -7 C på inkommande luft.

I verkligheten så är luftflödet kanske inte turbulent och röret kommer kylas ner med tiden osv så denna beräkning ger nog bara en fingervisning om att du behöver mer rör om detta ska funka.
« Senast ändrad: 06 oktober 2024, 09:10:04 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Normenligt och maximalt flöde 110 mm rör?
« Svar #9 skrivet: 06 oktober 2024, 23:09:32 »
Tack för uträkningen Car N.

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Normenligt och maximalt flöde 110 mm rör?
« Svar #10 skrivet: 06 oktober 2024, 23:13:04 »
Vad har du tänkt med röret, att förvärma någon luft eller vad. Då det koomer en massa kallluft in, kanske  - 15 som ska åka i röret in. Så kommer det att bli mängder med kondens som kommer att frysa, mer och mer fryser det ihop tills det är täppt och sedan sprängs/spricker sönder.

Spånar bara i teorin om vad som skulle tänkas krävas för att höja verkningsgraden på en luftvärmepump vid sträng kyla.

2 x 30 meter 110 mm rör med varsin sådan där Östbergsfläkt skulle ge en ungefär 500 m3 uppvärmd luft/timme, men hur det skulle fungera i praktiken är ju en annan femma, nedkylning av mark osv är ju svårt att förutse och beräkna.. kort kan man säga att det behövs mkt rör och lika många fläktar för att tillgodose utedelens hela behov av luft.. så det är nog svårt/omöjligt räkna hem..
« Senast ändrad: 07 oktober 2024, 16:26:22 av Jisse »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Normenligt och maximalt flöde 110 mm rör?
« Svar #11 skrivet: 07 oktober 2024, 16:12:04 »
Spånar bara i teorin om vad som skulle tänkas krävas för att höja verkningsgraden på en luftvärmepump vid sträng kyla.

2 x 30 meter 110 mm rör med varsin sådan där Östbergsfläkt skulle ge en ungefär 500 m3 uppvärmd luft, men hur det skulle fungera i praktiken är ju en annan femma, nedkylning av mark osv är ju svårt att förutse och beräkna.. kort kan man säga att det behövs mkt rör och lika många fläktar för att tillgodose utedelens hela behov av luft.. så det är nog svårt/omöjligt räkna hem..

Nu fattar jag vad du är ute efter.  :)
Du vill blåsa på utedelen med markuppvärmd luft när det är svinkallt ute.
Det blir ju en form av jordvärme av det hela och om man jämför det just jordvärme så kan en jordvärmeslinga på 400 m på 600 m2 markyta få upp ungefär 4500 W kontinuerligt under vintern.
Jag tror man får tänka kvadratmeter mark för att hitta den begränsande faktorn i detta, sen krävs ju rejält med luft också.

Men man kanske ska gräva ner många parallella mindre rör på en större yta och sen koppla ihop vid utblåset mot utedelen för att få en bra funktion.
Om du genomför projektet så vill vi ha bilder på det hela.  :)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Normenligt och maximalt flöde 110 mm rör?
« Svar #12 skrivet: 07 oktober 2024, 16:35:24 »
4×30 meter(120) meter 110 mm rör = 1000 m3 uppvärmd luft per timme.

8×30 (240)meter 110 mm rör = 2000 m3 uppvärmd luft per timme.

Vid 240 meter rör börjar man nog komma i närheten av den totala luftomsättningen en utedel omsätter, lägger man ner 10×30 (300) meter rör så har man 2500 m3 uppvärmd luft, då har man nog tillräckligt med luft för hela behovet även för de största luftvärmepumparna.

Senn ska luften ju kanaliseras och styras mot utedelen på ett bra sätt också.

I teorin låter det rätt intressant, men hur det fungerar i praktiken är ett oskrivet kort.

Vilka kan problemen bli, kraftig isbildning på pumpen? rören borde väl klara sig från isbildning, fuktigheten borde ju fällas ut då luften kommer ut kring pumpen?

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Normenligt och maximalt flöde 110 mm rör?
« Svar #13 skrivet: 07 oktober 2024, 17:02:19 »
Sen är ju fläktarna inte gratis, varken i inköp eller drift.. kanske bättre bara lägga ner en eller två rör, och låta det blåsa "direkt" mot "lamellerna"(heter det så)?

Kanske kortar ned avfrostningstiden och ger bättre effekt ändå mtp "uppvärmningen" av utedelens upptagning?

10 % av det totala luftbehovet som är en viss grad varmare än utetemp motsvarar vad i ökad verkningsgrad?

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5055
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Normenligt och maximalt flöde 110 mm rör?
« Svar #14 skrivet: 07 oktober 2024, 17:45:11 »
Inte riktigt säker nu, men att dra in en massa minusgrader i rör i mark, innibär samtidigt att det kommer att bli bra med tjäle runt röret/en. Och det kommer att ge ett resultat på att den tänkta luften som värme på någon grad blir lika kall som uttempen. Kan säkert bli en del kondens som följer med och avsätter sig på konvektorn i VP. Har för mig att någon drog ut ventilationen, så att den hamnade bakom VP och den isade igen sig snabbt.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!