0 medlemmar och 21 gäster tittar på detta ämne.
Några frågor.1. Vad är det som laddar 12 v batteriet i en elbil? Tas strömmen ifrån det stora batteriet?2. Jag laddar med medföljande laddare 230 v med vanlig kontakt. Men många laddar ju tydligen med en elbilsladdare. Var o provade hos grannen. Men det gick ju inte snabbare att ladda i grannens uttag. Vad är poängen
Tack för svar. Kikade på grannens laddbox o proppskåpet som hon har till laddboxen. Där sitter bara en 10 amp säkring… Förstår inte vinsten!Hon har en Hyundai kona.
Nu när ellevio (idiotiskt nog) har tagit bort effektavgiften så är laddbox kombinerat med en pulse P1 mätare något som man inte ångrar. Jättebilligt sätt att kunna ha laddningen på max och justera ner sig automatiskt när spisen, disk, tvätt eller vp drar igång.
Den mest logiska och rationella försvaret för laddbox är att du nog aldrig mer kommer vara utan en eller två elbilar, så varför vänta med en investering som underlättar och över tid gör att du kan ladda när det är billigt, eller få betalt för att INTE ladda när det är elbrist.Lite så resonerade jag, visst, vi hade nog klarat oss med 16 enfas och 3.7 kW laddeffekt med den körning vi har, men dels ökar ju brandrisken och dels måste man ladda hela tidenm typ.Nu räcker det som regel att vi laddar ett par gånger i veckan, om vi vill, i praktiken blir det så att jag pluggar i så snart solen skiner och vi inte ska iväg någonstans, gratis laddning är gott.Laddar bara till 80% i normalfallet, bara om vi ska långt laddar jag till 100%Har inte bestämt mig hur jag ska göra med min kommande Polestar som är en leasing, JAG behöver ju inte tänka på batterihälsa.Hur skulle ni gjort?