Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 203467 gånger)

0 medlemmar och 16 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #915 skrivet: 30 juli 2025, 20:28:00 »
Ai har sällan rätt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9095
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #916 skrivet: 30 juli 2025, 20:28:34 »
Undrar lite om dom kör ner till 10-20 procent och laddar upp till dom 40,60 och 100% eller har dom bara använt 10% och sen laddar upp till 40,60 och 100%.
Snabb och ”hemma” laddning borde göra lite skillnad på batteriet.
Varmt eller kallt klimat kanske påverkar också.

Varje tillverkare borde uppge vid tex 40,60,80 och 100% laddning och med snabb och hemmaladdning vad dom presterar vid tex 8 eller 12år och specifikt miltal så kan man kanske få lite mer jämförelse vilken tillverkare/typ som håller längst för dom som tänkt ha bilen väldigt länge.
Fast det kanske dom gör ?

Här blir det samma på elbil och hushållets batteri med 10-100%
Laddhybriden är alltid 0-100% men inte en aning om hur mycket det egentligen finns kvar vid 0% eller hur mycket mer än 100% det egentligen finns
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #917 skrivet: 30 juli 2025, 21:44:00 »
Min laddhybrid har 26kWh men endast 19 används så 25-30% av batteriet används aldrig, gissar att 10% är i botten och resten i toppen.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Vi som kör elbil
« Svar #918 skrivet: 30 juli 2025, 22:29:03 »
Kan du inte lägga upp lite info om hur mycket man tappar efter tex 5,10 och 15 år med olika laddningar som har koll på det.

Att det sliter mer kan säkert stämma och skiljer sig troligen åt om man snabbladdar eller som jag som bara laddar hemma med ca 11kW

Sen har väl jag inte ifrågasatt att man sliter på batterier utan ”dumheten” av biltillverkare att skryta om effektstorlek/räckvidd om dom sen anser att man ska hålla sig mellan tex 20-70% och ännu värre om man måste hålla sig inom visst intervall för att garantier ska gälla.

Vw har vad jag noterat bara en rekommendation på 80% och inget om att garantier förbrukas om man laddar på ett visst sätt.
Nej, jag orkar inte leta reda på alla forskningsrapporter och bilder igen. Jag rensade bort allt när jag bytte dator.
Du får googla själv om du är tveksam, jag är det inte.
Förresten är lägre SOC bättre så att inte gå under 20% är ju oxå en sådan där Facebook sanning. Och så klart skriver ju biltillverkarna att det är dåligt. De vill ju inte att någon blir stående när batteriet blivit kallt och man startar värmaren med 5% i batteriet en januari morgon.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9095
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #919 skrivet: 30 juli 2025, 22:39:39 »
Alla batterier tappar så det är inget jag är tveksam till.
Det är snarare skillnaden mellan olika tillverkare/typer och hur mycket dom tappar med olika scenarior som var lite intressant att se, och då troligen mer för andra som verkligen försöker få sitt batteri att hålla prestandan länge.

Synd att du rensade bort allt om det visade enligt ovanstående.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1669
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #920 skrivet: 30 juli 2025, 23:03:28 »
Måste vara svårt om de har flera leverantörer och från asien resp europa.
Kanske budget varianterna får de enklare/sämre?  Även vilken region de skall till, dvs hur kallt?
Bara spekulerar nu ☺️
« Senast ändrad: 30 juli 2025, 23:05:29 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35991
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #921 skrivet: 31 juli 2025, 08:15:17 »
Nu har jag tittat på en timme långt program av världens troligen mest kunniga forskare inom detta område, har bland annat forskat åt tesla i 5 år, på uppdrag av dem vill säga.
Han konstaterar att NMC-batterier kan laddas med mellan 0 och 100% och troligen överleva bilen med ca 80% kapacitet kvar, men om man håller sig under 75% normalt, och laddar så ofta som möjligt ska man kunna köra 160 000 mil med bara 8% kapacitetsförlust.
Typ. (Då har jag räknat att bilen drar i snitt 2 kWh/mil vilket borde vara rimligt i vårt kalla land med hög förbrukning på vintern.)

Ju oftare man laddar desto bättre, det minskar risken för mikrosprickor i cellstrukturen som beror på att cellerna krymper när de laddas ur och sväller när de laddas upp.
Alltså sällan över 75% laddning, och i med kabeln så fort man kommer hem med bilen.

Att använda en bil med NMC batterier som inte laddas till mer än 75% av max innebär också att man kan använda dem för att utöka kapaciteten på sitt hembatteri utan att det åldras nämnvärt under bilens livslängd.

Jag har nu ställt laddstopp på 70% (går bara ställa i hela 10% steg) men 80% är säkert OK med tanke på att tillverkaren, precis som Mike beskriver redan har en inbyggd tolerans.
Kia har 5% skillnad brutto/netto, troligen 2.5% i botten och nåt liknande nära 100%, men det är förstås bara en killgissning.
Vi kommer ladda ofta, om inte elpriset är högt just när vi parkerar bilen.

I vart fall så länge det inte kommer fram nya uppgifter, eller uppgifter mer specifika för den kemi som Kia använder i sina batterier.
NMC med monokristallstruktur kan t.ex. laddas till 100% utan att drabbas av mikrosprickor i cellstrukturen
Oklart vilken kemi Kia använder sig av, men troligen inte monokristaller.
Det är en rätt ny kemi.

Ser ett litet problem och det är att vintertid, om man vill ladda när det är som billigast kan det vara risk att huvudsäkringarna brinner, max laddeffekt på både bilen och hembatterierna gör att det går långt mer än 20A/fas, så det måste man ta hänsyn till.
Och effekttarifferna förstås.  dontknow dontknow dontknow

EU i ett nötskal.
« Senast ändrad: 31 juli 2025, 08:23:40 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1669
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #922 skrivet: 31 juli 2025, 09:14:18 »
Jag skall sluta ladda med 3-fas. Sett att effektavgifterna kommer att rusa, pga att det ibland blir molnigt. Och det går ju bra med 1-fas om man laddar lite oftare.
Undantaget kan ju vara en helt molnfri dag ☺️
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!