BiggerDigger och 10 gäster tittar på detta ämne.
1fas pratar vi oftast schuko som oftare blir överhettad än cee donen, som uteslutande används för trefas, vid höga strömmar.
CEE finns i enfas också, extremt vanligt dessutom, finns i alla husvagnar och husbilar som byggts de senaste typ 20 åren.Borde inte vara ett problem om folk vill ladda sin elbil med enfas, om man använder CEE.
Sådana här grejer är det sista jag skulle köpa från Aliexpress.Har du sett på Youtube när de tar isär liknande prylar?Noll elsäkerhet, extremt klena kopparkablar och ibland inte ens koppar, jordkablar som intr ens är anslutna osv osv. Vad jag kan se så är den inte laglig att koppla in på nätet, saknar CE-märkning mm.
Visst finns det cee don för 1-fas men det spelar ju ingen roll om det inte är en cee laddsladd man tänker skaffa. Svara ärligt, var det en cee laddare du tänkte att du skulle komplettera med? Varför det i så falll? Jag hade en blå cee-laddsladd i början när jag hade hybrid som jag laddade. Det var innan jag hade laddbox hemma och som ett säkrare alternativ till schuko-laddarna. Men jag skulle definitivt inte välja en sådan som nödladdare, då man trots att du antyder att den är väldigt vanlig, begränsar utbudet av laddmöjlighet med typ 90%. Och de allra flesta campingar m.m. som använder det blåa cee uttaget gör det för dess överlägsna väderegenskaper snarare än dess förmåga att leverera 16A och är ofta avsäkrade med 6A och med uttryckt förbud att ladda bilens ev batteri med.
Nog skulle jag i så fall köpa schuko, men jag tolkade dig som att du bara trodde att det fanns 3-fas CEE.
Tror risken för varmgång är överdriven vi kör ju tex motorvärmare kupevärmare samt laddare på traktorn på jobbet via vanligt 230 volt uttag och sen in i traktorn via Calix miniplugg vet inte effekten men gissar det är rätt nära 10A och den sitter i nästan 24/7. Jag kör ju även bilen med motor och kupevärmare via vanligt uttag och sen Defa miniplugg och har aldrig märkt den skulle vara varm nu är nog effekten lägre där på grund av usel blockvärmare men gissar många andra har riktiga värmare som drar lite mera.
En typisk motorvärmare är på runt 600W och används i ett par timmar. Så inte alls samma sak som elbilsladdning på 10 A i 10 timmar. Risken med varmgång finns definitivt.
Du misstolkade nog en mening i mitt inlägg. Så här skrev jag.1fas pratar vi oftast schuko som oftare blir överhettad än cee donen, som uteslutande används för trefas, vid höga strömmar.
TJa, misstolkar, eller så var det felskrivet av dig, i vart fall grammatiskt.
En typisk motorvärmare är på runt 600W och används i ett par timmar. Så inte alls samma sak som elbilsladdning på 10A i 10 timmar. Risken med varmgång finns definitivt.
Så som jag förstår det så är Schuko uttag dimensionerat för 10A kontinuerligt upp till <3 timmar. Belastar man längre tid dvs över 3 timmar skall det inte vara mer än max 8A.Detta enligt Elsäk xxxx.
Du får gärna visa en källa till det påståendet. Det stämmer inte med vad som står i Schuko-standarden.