Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 135811 gånger)

0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35925
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #750 skrivet: 15 juni 2025, 06:23:46 »
1fas pratar vi oftast schuko som oftare blir överhettad än cee donen, som uteslutande används för trefas, vid höga strömmar. 

CEE finns i enfas också, extremt vanligt dessutom, finns i alla husvagnar och husbilar som byggts de senaste typ 20 åren.
Borde inte vara ett problem om folk vill ladda sin elbil med enfas, om man använder CEE.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3634
  • Karma +5/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #751 skrivet: 15 juni 2025, 07:25:44 »
CEE finns i enfas också, extremt vanligt dessutom, finns i alla husvagnar och husbilar som byggts de senaste typ 20 åren.
Borde inte vara ett problem om folk vill ladda sin elbil med enfas, om man använder CEE.
Visst finns det cee don för 1-fas men det spelar ju ingen roll om det inte är en cee laddsladd man tänker skaffa.  Svara ärligt, var det en cee laddare du tänkte att du skulle komplettera med?  Varför det i så falll?  Jag hade en blå cee-laddsladd i början när jag hade hybrid som jag laddade.  Det var innan jag hade laddbox hemma och som ett säkrare alternativ till schuko-laddarna.  Men jag skulle definitivt inte välja en sådan som nödladdare, då man trots att du antyder att den är väldigt vanlig, begränsar utbudet av laddmöjlighet med typ 90%.  Och de allra flesta campingar m.m. som använder det blåa cee uttaget gör det för dess överlägsna väderegenskaper snarare än dess förmåga att leverera 16A och är ofta avsäkrade med 6A och med uttryckt förbud att ladda bilens ev batteri med.
« Senast ändrad: 16 juni 2025, 06:18:19 av Rdx »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +1/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Vi som kör elbil
« Svar #752 skrivet: 16 juni 2025, 09:03:12 »
Sådana här grejer är det sista jag skulle köpa från Aliexpress.
Har du sett på Youtube när de tar isär liknande prylar?
Noll elsäkerhet, extremt klena kopparkablar och ibland inte ens koppar, jordkablar som intr ens är anslutna osv osv.  ^-^

Vad jag kan se så är den inte laglig att koppla in på nätet, saknar CE-märkning mm.

Köpte just med leverans från Frankrike för då blir företaget importör och ansvariga för CE-märkning och RoHS.

Fick kopior på certifikaten och de uppfyller alla krav vad jag kan se.

Sade redan för 15 år sedan att man ska inte underskatta kineserna. Har reviderat flera Taiwainesiska företag och de har i allmänhet väldigt bra ordning och reda.

Laddaren tänker jag bara att ha som reserv om det skulle köra ihop sig med riktiga laddare.

Läste någonstans att BYD har 68 000 ingenjörer och CATL 30 000 så mycket kompetens.

När det gäller Aliexpress och kvalitet så köp inte det billigaste så brukar det var ok kvalitet.

Brukar jämföra med mina verktyg, lednycklar och ringnycklar, som jag köpte på Biltema för 50 år sedan. Fungerar fortfarande bra. Hylsnyckelsatsen är bara 45 år. Köpte då förstås inte de billigaste nycklarna.

Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35925
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #753 skrivet: 16 juni 2025, 09:07:56 »
Visst finns det cee don för 1-fas men det spelar ju ingen roll om det inte är en cee laddsladd man tänker skaffa.  Svara ärligt, var det en cee laddare du tänkte att du skulle komplettera med?  Varför det i så falll?  Jag hade en blå cee-laddsladd i början när jag hade hybrid som jag laddade.  Det var innan jag hade laddbox hemma och som ett säkrare alternativ till schuko-laddarna.  Men jag skulle definitivt inte välja en sådan som nödladdare, då man trots att du antyder att den är väldigt vanlig, begränsar utbudet av laddmöjlighet med typ 90%.  Och de allra flesta campingar m.m. som använder det blåa cee uttaget gör det för dess överlägsna väderegenskaper snarare än dess förmåga att leverera 16A och är ofta avsäkrade med 6A och med uttryckt förbud att ladda bilens ev batteri med.

Nog skulle jag i så fall köpa schuko, men jag tolkade dig som att du bara trodde att det fanns 3-fas CEE.
Skulle vara konstigt om de inte håller bättre för höga strömmar än ett schuko, de är ju uppbyggda på samma sätt som trefas CEE med större anliggningsytor och mer massa som kan göra av med eventuell värme som skapas.

Skulle man BARA ha 1-fas laddare skulle det vara bra med CEE hemma i alla fall, men då behöver man alltså två 1-fas laddare, en som man använder hemma, och kan ladda med 3.7 kW, och en som nödladdare med schuko kontakt som får följa med i bilen, och som man kanske begränsar till 10A så det inte blir varmgång i uttaget.
Typ så tänker jag.
« Senast ändrad: 16 juni 2025, 09:10:33 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19343
  • Karma +15/-15
SV: Vi som kör elbil
« Svar #754 skrivet: 16 juni 2025, 11:50:18 »
Tror risken för varmgång är överdriven vi kör ju tex motorvärmare kupevärmare samt laddare på traktorn på jobbet via vanligt 230 volt uttag och sen in i traktorn via Calix miniplugg vet inte effekten men gissar det är rätt nära 10A och den sitter i nästan 24/7. Jag kör ju även bilen med motor och kupevärmare via vanligt uttag och sen Defa miniplugg och har aldrig märkt den skulle vara varm nu är nog effekten lägre där på grund av usel blockvärmare men gissar många andra har riktiga värmare som drar lite mera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 574
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!