Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 110847 gånger)

0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #645 skrivet: 12 april 2025, 20:59:47 »
Var det inte 26,9kWh batteri? Blir isåfall 2kWh/mil.
Men spelar ingen roll. 13 mil är ju väldigt körbart till det mesta, skulle passa mej perfekt.
Kul och grattis! tummenupp

« Senast ändrad: 12 april 2025, 21:23:30 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35832
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #646 skrivet: 12 april 2025, 21:24:20 »
Min bil har dragit just under 2 kWh/mil, typ 1.96 eller nåt sånt.
Spelar ingen roll, jag laddade för -15 öre/kWh idag.
Solen bidrog för övrigt med det mesta.

Oerhört irriterande dock att den inte laddar med mer än 5.3 kW.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2571
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #647 skrivet: 12 april 2025, 21:30:24 »
Var det inte 26,9kWh batteri? Blir isåfall 2kWh/mil.
Men spelar ingen roll. 13 mil är ju väldigt körbart till det mesta, skulle passa mej perfekt.
Kul och grattis! tummenupp
Man kan inte använda 26,9 kWh det är alltid en buffert som inte används och på laddhybrider är den större för att förlänga batteriets livslängd. Ca 20kWh går att använda.
Reservkapaciteten används även när man kört ”slut” på el och gör en omkörning så man har alla 272 hk.
Fick i 22,5 kWh nör jag laddade så ca 10% i laddförlust.

Tog 2h att ladda,den gick med 11kW hela tiden.
Den går att snabbladda med DC upp till 50kW men snittet 10-80 blir nog ca 40kW, dvs 10 mil på runt 25 minuter.

Bra för att vara laddhybrid, jag kommer inte tanka ofta.
« Senast ändrad: 12 april 2025, 21:44:32 av Mike »

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19316
  • Karma +15/-15
SV: Vi som kör elbil
« Svar #648 skrivet: 12 april 2025, 22:15:09 »
Hämtade min nya laddhybrid igår och testade hur långt jag kom på el idag.
Jag körde landsväg med hastigheter mellan 70 och 100 km/h.
Jag kom 13,5 mil helt på el innan bensinmotorn startade, förbrukningen blev 15,3 kWh / 100 km.
Börjar bli riktigt intresant med såna laddhybrider va är det för modell ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2571
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #649 skrivet: 13 april 2025, 07:03:47 »
Börjar bli riktigt intresant med såna laddhybrider va är det för modell ?
VW Passat eHybrid

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35832
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #650 skrivet: 13 april 2025, 07:19:05 »
Det som gör dem ointressanta i mina ögon är årligt behov av service, och det faktum att två drivlinor är mer än en drivlina = mer som kommer att krångla.
Allt hårdare utsläppskrav gör också att motorerna blir allt mer komplicerade, och mindre hållbara, dyrare att serva, och med fler och dyrare reparationer som kommer som ett brev på posten för eller senare.
Nu är väl det där kanske inte ett problem för den som bara ska äga bilen under garantitiden, men på sikt blir det allt mer slit och släng över bilarna.
Samma sak blir det förstås med elbilar, med få men svindyra komponenter som troligen kommer göra att många bilar skrotas ut när batteri, inverter eller elmotorn går sönder.

Någon som har några tankar över varför min elbil bara laddas med 5.3 kW?

Jag har:
Ställt in laddeffekten på 100% i bilens inställningar.
Stängt av smart laddning via tibber.
"Köpt el" ligger på ca 5 kW, alltså långt ifrån att lastbalanseringen ska gå in och begränsa.
Bilens laddstatus igår när jag kopplade in laddaren var 65%, så bilen i sig borde inte bromsa laddeffekten, i tester har den laddat med över 100 kW fram till ca 70% laddning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4421
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #651 skrivet: 13 april 2025, 07:45:36 »
AC eller DC?
Högeffektsladdning kräver väl DC-laddare och oftast är det väl AC laddning hemma?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3088
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vi som kör elbil
« Svar #652 skrivet: 13 april 2025, 07:51:19 »
@Rickard uppdatera bilen. Troligen fel i programvaran.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35832
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #653 skrivet: 13 april 2025, 07:51:59 »
AC-laddning hemma, Charge Amps Luna 22 kW laddare, tibber wifi-dongel som lastbalanserare.
Rent allmänt kan jag tycka att det är uruselt med inställningsmöjligheter när det kommer vill när och hur man vill ladda, visst, jag kan ställa in tider, men bara "låg, medel och hög" effekt på laddningen, den står på HÖG.
Finns inga val att ladda bara när solen ger si eller så mycket överskott, bara smarladdningen via tibber, så SKA ta hänsyn till både det och elpriset, men där kan man ju inte heller bestämma något själv så att säga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35832
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #654 skrivet: 13 april 2025, 07:52:58 »
@Rickard uppdatera bilen. Troligen fel i programvaran.

Den uppdaterades när jag hämtade ut den, så någon nyare mjukvara finns inte.
Får ta ett snack med verkstan imorgon.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3088
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Vi som kör elbil
« Svar #655 skrivet: 13 april 2025, 08:11:41 »
Den uppdaterades när jag hämtade ut den, så någon nyare mjukvara finns inte.
Får ta ett snack med verkstan imorgon.
Fanns många trådar på nätet om saken, vissa hade inga problem, medan andra hade liknande problem.

För att utesluta din laddare, testa en annan.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2571
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #656 skrivet: 13 april 2025, 10:00:39 »
Det som gör dem ointressanta i mina ögon är årligt behov av service, och det faktum att två drivlinor är mer än en drivlina = mer som kommer att krångla.
Det är 2 år eller 3000 mil på service som gäller för Passat eHybrid.


Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 792
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Vi som kör elbil
« Svar #657 skrivet: 13 april 2025, 11:53:14 »
Vi laddar 11 kW när vi laddar på 3fas hemma. Vi har mer kräm men laddaren och bilen är på 11 kW.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9029
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vi som kör elbil
« Svar #658 skrivet: 13 april 2025, 12:06:07 »
Hemma så går det trycka i ca 11kW på den rena elbilen och på laddhybriden så bara laddar på 2 faser så är ca 7kW
Laddaren kan ge 22kW men oklart varför 11kW är Max då det måste vara bilen själv som säger till om det !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3586
  • Karma +4/-8
SV: Vi som kör elbil
« Svar #659 skrivet: 13 april 2025, 12:33:53 »
Det som gör dem ointressanta i mina ögon är årligt behov av service, och det faktum att två drivlinor är mer än en drivlina = mer som kommer att krångla.
Precis det som jag kände som stora nackdelen när jag körde Volvo hybrid.  Dubbel drivlina och dubbelt med bekymmer.  Många och dyra fel och trots att jag nästan körde uteslutande el förutom när den tvingade köra med diesel, så var servicen extra dyr och fel som ege-ventilen ör att den användes för lite.  Och nöjesteipper på motorvägen bara för att tömma dpf-en kändes också idiotiskt.

Vad ha du för laddare?  Har du provat att låta någon annan ladda hos dig för att se om det är bilen eller laddaren som bromsar?

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!