0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En glasskiva kostar typ 1650-ish. Om det är varianten som ligger under så vet jag inte riktigt hur mycket jobb det är att få dit den. Jag har monterat en, men la inte glasskivan sist...
Som sagt, det har inget med batteriet att göra, det har alla nya bilar med de vanligaste säkerhetssystemen installerade.Det fins ju en annan möjlig orsak att de ligger kvar i vänsterfilen, och det är att de VILL ligga bakom en annan bil (Om det nu finns en annan bil framför) så de slipper styra hur fort det går, den adaptiva farthållaren är rätt smidig på det sättet.Har noterat ett par gånger att jag kör saktare än jag vill bara för att bilen framför saktat ned och jag ligger med adaptiva farthållaren bakom.Om jag blinkar och svänger över i vänster fil ökar hastigheten direkt till det jag ställt in på farthållaren, det fungerar mycket bra.Den ökar även om jag inte blinkar, men då måste jag svänga emot bilens vilja att hålla mig i "rätt" fil.
Om inte Eu ändrar sig med utsläppsrätter så lär det bli annat ljud i skällan 2027 när bensin och diesel kostar norr om 30 kronor/liter, och bara ska stiga varje år därefter.2045 ska det inte finnas några utsläppsrätter längre, alltså inga fossila drivmedel inom EU.Det var därför det blev elbil för oss nu, har inget intresse av att betala 52500 kr/år för att tanka bilen när man kan köra nästan gratis med elbilen (2500 mil, 30 kr/liter, o.7 liter/mil).Jag vill inte heller bli sittande med en nästan osäljbar fossilbil som är nästan ny, och bara kan säljas på export till Afrika.Att ha en fossilbil kvar i händelse av krig kanske är en bra ide, men då ska det ju gå få tag i bränsle också... Nu lär man ju knappast leva till 2045, i vart fall inte köra bil, så det kanske är ett ickeproblem för just mig.
Hm, ska vi byta till en elbil pga kostnaderna, funderingarna gjordes 10 maj.Elpriset hos OKQ8 5.39kr/kWh och genomsnittselbilen drar 2 kWh per mil gör att kostnaden 10.78kr per mil.Tidigare stod Leasingen för 98% av nybilsmarknaden och man får åka 3000 mil på 3 år.Leasingpriset ligger runt 4-5 tusen per månad för normalbil, vilket gör att det kostar 50-60 kr per mil i bara leasingavgiften, elkostnaden tillkommer.Ska vi leasa en likvärdig bil som vi har idag kostar den 6495kr i månaden, 78kr milen plus 10.78 i el vilket blir 89kr milen.Dieselpriset är 16kr liter, vår bil drar 0.6 vilket gör att det kostar 9.60 per mil, vi slänger på 20kr milen i underhåll och reparationskostnader.Elbilen 89kr per mil. 86 kr per mil om elbilen BARA drar 1.5kWh.Behålla vår bil 29kr per mil. 49kr per mil om diesel kostar 50kr litern.Sammanfattning: om dieselpriset kostar 50kr litern så är vår bil fortfarande 30kr billigare per mil än motsvarande elbil.Skulle vi byta bil idag så blir det i alla fall ingen elbil.Tillägg:När dieselpriset ligger runt 80kr/liter kanske jag tar en funderare, men man blir ju fundersam på hur andra lyckas få en vettig kalkyl. Hade jag varit anställd på ett stort företag som erbjöd firmabilar så hade jag lätt valt en elbil pga förmånsvärdet och det är ju därför nästan alla väljer elbil. Elbilsmarknaden är dopad, precis som solcellsmarknaden var/är.
Tvivlar på att elbilsägare tankar på macken speciellt ofta.Laddar man hemma så är priset ca 1-2 kr per kWh inkl nätavgift Skatten och servicekostnad är en fördel vid köp av elbil kontra köp av fossilbil om det inte ”ingår” ett gratis serviceavtal.Senast idag fick jag räckvidsångest när jag var ute på vischan och bilen tjatade om räckvidd och det är inte roligt Hade nog inte köpt en ID Buzz om det inte vore för 50000:- i klimatpremie och en ny dieselbuss har rena skämtet till hög skatt i 3år
Hur ser er kalkyl ut när ni tvingas byta till nyare fossilbil? Kapitalkostnader och skatter betyder ju allt 😅
Om jag får elen gratis så blir det ändå 78kr per mil med en elbil.Mot 49kr per mil med vår dieselbil.[/quoteJa möjligt om man utgår ifrån en leasingkostnad på 6500:- som jag tror det var det du räknade på men många hoppar nog på dom kampanjer som kommer titt som tätt och då blir det betydligt billigare.Är en hel del kampanjer på alla möjliga nya bilar oavsett drivmedel.Men en lite äldre fossilbil som man köpte innan alla galna prisökningar som man behåller och helst servar själv är nog billigast .Vår lilla laddhybrid har den stora fördelen att det är enkelt att hitta en mack att tanka på vid lite längre resor
Det får vi se den dagen, vi är inte i behov av någon ny bil, tantaloan vill ha en automat och det vill absolut inte jag ha.Vi har garanterat kvar vår bil i minst 5 år troligtvis 10år om det inte blir totalhaveri på motorn eller krockskada. Tvingad till byte av bil brukar man oftast bara bli om man har leasat en bil och kontraktstiden har gått ut. Hittills har jag aldrig tvingats till bilbyte någonsin så jag har svårt att se att det ska komma.