Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vi som kör elbil  (läst 115256 gånger)

0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 800
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Vi som kör elbil
« Svar #345 skrivet: 18 augusti 2024, 07:48:40 »
Tesla ligger steget före på tekniska delar. På sikt kommer bilar som förbrukar under 1 kWh/mil.

Våran Hyundai ligger väl i dag lite över 2 kWh/ mil på årsbasis.

Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35834
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #346 skrivet: 19 augusti 2024, 10:59:46 »
Nu kör man elbil i alla fall!
Min "nya" sportage som jag köpte i våras (årsmodell 2019, ren diesel) har gått sönder, en sensor för partikelfiltret, skulle bytas i morse man den hade gift sig med avgassystemet och de hade inte grejer för att fixa det, nu ska delar av avgassystemet bytas, inkl 2 sensorer, och det ska vara klart, med lite tur, på torsdag, så jag får köra E-niro i några dagar.  tummenupp
Känns bra med drygt 200 hästar under huven, eller under golvet.
Otroligt bra service i alla fall, ny lånebil i 4 dagar, och både reparation och lånebil gratis trots att bilen är 5 år gammal.
Det finns rationella skäl att man håller sig till KIA, även om det inte är någon högstatusbil direkt.
« Senast ändrad: 19 augusti 2024, 11:01:42 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1532
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #347 skrivet: 19 augusti 2024, 11:31:26 »
Jag har "hört talas om" de som efter att fått upprepade felkoder och limp mode på partikelfilter systemet utan det är igensatt eller inte fungerat tröttnat och programmerat bort funktionen.
Gäller kanske lite äldre bilar, går att läsa på forum. Dvs de har gjort dyra byten av delar rekommenderat av verkstaden och felkoderna har återkommit ändå. 🤥
« Senast ändrad: 19 augusti 2024, 11:54:39 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35834
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #348 skrivet: 19 augusti 2024, 14:47:44 »
Jo, det går nog på de flesta bilarna, vi hade ju nåt liknande på firmabilen i vintras, och det kom upp som ett alternativ när jag pratade med bilel-firman, men de hittade felet som orsakade larmen istället, minns inte vad det var, men var i alla fall billigare och inte säkert att bortprogrammering hade löst jut det felet de hittade, har för mig att det var en elektronikenhet som var defekt.

Felet på KIA:N var fel på lågtempgivare partikelfilter, så det är väl inget akut direkt, och jag kör så pass hårt att jag inte tror att partikelfiltret på mina bilar sätter igen i första taget.
Det får nog känna på lite hetta mellan varven ändå.

Finns många saker som kan krångla på en modern dieselbil, det är nog inte så dumt att det säljs mest bensin och elektrifierat i olika utsträckning numera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #349 skrivet: 19 augusti 2024, 19:03:38 »
Sensorn känner av tryckskillnad före/efter partikelfiltret.
Koppla ur sensorn med en loop på slangen så kan den omöjligt känna av någon tryckskillnad.
Gjorde det på min Avensis 08. Felkoden kom tillbaka ändå :)
Alltså elektronik/kabelfel.
Påverkar inte körning. Den går som tur är inte över i limp mode. Man får resetta koden inför besiktning.
Partikelfiltret är ok. Rensas lättast genom att man en gång i månaden typ kör på 3an i 100 i tio minuter.
Toyota tar 1500 kr för att göra samma sak.
Moderna bilar....
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2574
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #350 skrivet: 19 augusti 2024, 19:24:49 »
Som kul grej kan jag säga att min V8-bil som drivs med bensin också har partikelfilter.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1532
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #351 skrivet: 20 augusti 2024, 06:19:12 »
Sensorn känner av tryckskillnad före/efter partikelfiltret.
Koppla ur sensorn med en loop på slangen så kan den omöjligt känna av någon tryckskillnad.
Gjorde det på min Avensis 08. Felkoden kom tillbaka ändå :)
Alltså elektronik/kabelfel.
Påverkar inte körning. Den går som tur är inte över i limp mode. Man får resetta koden inför besiktning.
Partikelfiltret är ok. Rensas lättast genom att man en gång i månaden typ kör på 3an i 100 i tio minuter.
Toyota tar 1500 kr för att göra samma sak.
Moderna bilar....

Har sett att sensorn visat ingen tryckskillnad, 3gr sot, regenering igång, provat 3an 10 min hjälper ej, tömt ett tomt filter! , fyllt på adblue vätska, bytt NOx sensorn, bytt hela tanken, 12k!, för bara en liten pump var kass, köpt Hayns mirakel medel, reset-återkommer, kollat med olika obd2, frugan rasande gång på gång, osv...bara exempel
Elbilar har helt klart vissa fördelar
« Senast ändrad: 20 augusti 2024, 06:28:03 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35834
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #352 skrivet: 20 augusti 2024, 07:17:18 »
Sensorn känner av tryckskillnad före/efter partikelfiltret.
Koppla ur sensorn med en loop på slangen så kan den omöjligt känna av någon tryckskillnad.
Gjorde det på min Avensis 08. Felkoden kom tillbaka ändå :)
Alltså elektronik/kabelfel.
Påverkar inte körning. Den går som tur är inte över i limp mode. Man får resetta koden inför besiktning.
Partikelfiltret är ok. Rensas lättast genom att man en gång i månaden typ kör på 3an i 100 i tio minuter.
Toyota tar 1500 kr för att göra samma sak.
Moderna bilar....

Kan möjligen vara som du säger, men larmet i OBD:n säger att det är fel på lågtempgivaren, troligen finns väl en givare där som hindrar den att starta efterbrännkammaren om det är för kallt i avgassystemet.
Det känns i alla fall rimligt att det borde vara så.
Jag har en bra sträcka motorväg där jag brukar köra fort då och då, tror det är bra för en motor att få arbeta på nära maxeffekt en stund då och då, det rensar lite av varje ur motorn, och jag måste säga att mina bilar väldigt sällan har haft några motorrelaterade problem som krånglande EGR eller turbon som lägger av.
Nu byter jag som regel innan de gått 20 000 mil, så det ska väl normalt sett inte hinna bli några större problem med motorerna, men ändå.
Farsan hade samma körstil och han körde uppemot 40 000 mil med några av sina bilar utan nämnvärda bekymmer.
Bland annat en ford granada och en Ford Scorpio, trot eller ej.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 800
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Vi som kör elbil
« Svar #353 skrivet: 20 augusti 2024, 18:52:45 »
Hur känns det med elbil nu? Funkar det i din vardag?
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35834
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #354 skrivet: 21 augusti 2024, 09:00:52 »
Jovars, det ska bli intressant att sätta sig i fossilbilen sen, nu när man fått vänja sig lite.
Det fungerar förstås helt problemfritt, och man sparar ju lite tid eftersom det är så bra accelleration, och man kan motorbromsa rejält innan fartkameror och ställen där man vet att polisen brukar stå, så jag skulle nog spara några procent av tiden i bil om jag hade en elbil.
Det fina är ju att man inte bromsar bort energi, den återvinns.
Snabb acceleration är ju också tidsbesparande.
Och så kommer värmen fort, inte direkt men snabbt, tar väl ca 1 km innan det blåser skapligt varmt, vintertid med dieseln tar det nästan en mil innan det blåser lika varmt.
Nu vet jag ju inte hur  mycket längre tid det tar innan det kommer värma på vintern, men knappast lika länge i alla fall.
En E-niro tror jag dock är lite för "billig" för mig, känns som att man byter ned sig rätt rejält från Sportage till E-niro "känslomässigt", tycker min Diesel-Sportage går tystare i landsvägsfart än en spriller ny E-niro, och det känns långt ifrån premium.
Inte för att jag är typen som har premiumkrav, men nedbyte från Sportage är ju rätt långt från premium.
Det är förstås inte så att jag inte skulle klara mig med en E-niro, men varför byta om det känns som en "Nedbyte", och kostar mer?
Nu kan man förstås köpa en 4-5 år gammal E-niro för nästan samma pengar som jag betalade för min Sportage som var 4 år gammal, bara 30 000 kr mer för E-niro.

På de mil jag kört, kanske 12 mil har den snittat runt 2 kWh/mil, så det kostar väl i årssnitt för mig kanske 1.6 kr/mil med elbil, istället för 12 kr med diesel, på 1000 mil/år skiljer det alltså drygt 10 000 kr/år i bränsle, och förmodligen lite billigare service - så ekonomiskt hade det idag varit vettigt att köpa en lika gammal E-niro som den Sportage jag köpte i våras.
Dock kan den inte dra släpet, eller ta mig till Jokkmokks marknad utan att det blir problem, så en fullvärdig bil är det ju inte för mig i alla fall.
Men som andrabil, visst.

Min sambo vill bara ha en SUV, ingen crossover som E-niro är, och hon kör 2000 mil/år så det är ju hon som primärt skulle köra en eventuell elbil i vårt hushåll..
« Senast ändrad: 21 augusti 2024, 11:42:43 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2660
  • Karma +5/-1
SV: Vi som kör elbil
« Svar #355 skrivet: 21 augusti 2024, 23:08:35 »
Som kul grej kan jag säga att min V8-bil som drivs med bensin också har partikelfilter.

Bensinare med direktinsprutning har ofta partikelfilter.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35834
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vi som kör elbil
« Svar #356 skrivet: 22 augusti 2024, 07:39:59 »
Körde Sambons bil till dottern igår kväll, Sportage 1.7 diesel, 2014, och nog känns det gammaldags så det räcker efter bara några dagar med elbil.
Vågskålen för att vår nästa bilbyte innebär elbil har tyngts över rejält till förmån för elbil, men hon vägrar godkänna E-niro, som troligen är det mest ekonomiska valet man kan göra idag, och med ändå skaplig lastförmåga (Hon kör mycket paket till postens företagscenter, och tomkartonger till pappersinsamlingen) så det behöver gå lasta skapligt mycket i bilen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2574
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vi som kör elbil
« Svar #357 skrivet: 22 augusti 2024, 17:23:56 »
Bensinare med direktinsprutning har ofta partikelfilter.
Stämmer nog bra, den har både portinsprutning och direktinsprutning för att undvika direktinsprutarnas klassiska kolavlagringar på ventilerna.

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 800
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Vi som kör elbil
« Svar #358 skrivet: 22 augusti 2024, 18:00:50 »
Sen så finns ju Kia Ev6 som är lite mer påkostad än E-Niro. Finns som Rwd och Awd.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1326
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vi som kör elbil
« Svar #359 skrivet: 22 augusti 2024, 18:59:32 »
Nu Rickard börjar jag bli lite orolig ;)… Har du börjat falla för grupptrycket ::)

Skämt åsido om jag hade ekonomin o vetskapen om att de styrande inte kommer införa massor med straffbeskattningar o annat trams de närmsta 10-20 åren så skulle jag kunna tänka mig en elbil. Det är ju just det här med vindflöjelpolitiken som gör att man avvaktar med mkt…
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!