Hej på er!
Hoppas på lite snabb hjälp från er som är kunniga.
Jag är amatör och ganska nybliven husägare. Jag ska försöka kortfattat beskriva min fråga/problem:
Frågan gäller en NIBE VVM300 med Fighter 2020 uteenhet
1. Vi har en huvudsäkring som gick under natten (vi har 3 fas 20A), dock inte säkringsslingan där pumpen är kopplad till om detta nu spelar roll. Säkringen byttes på morgonen. Inga problem efter detta med elen. Ovanligt kallt för oss nere i Skåne om det nu har något med saken att göra.
2. I eftermiddags märktes det att det blev kallare och varmvattnet tagit slut. Tittar på kontrollpanelen på pumpen. MS-Larm anges. Har förstått att detta handlar om att Motorskyddet i Fighter 2020 lösts ut, varför har jag ingen aning.
3. Jag följer då manualen och trycker på Driftlägesknappen. Eldriften med patron gick igång och nu värms vattnet igen, helt via elen tolkar jag det som.
4. Dock så arbetar inte kompressorn och ute-enheten Fighter 2020. I menyval 5.2 "Värmepump driftstatus" stod fortsatt MS-larm, tryckte då på enter-knappen enlig manualen "Vid larm kan värmepumpen återstartas" och där står nu "Normal". Men ser att i meny 5.3 "Värmepump kompressortillstånd" så står det "stoppad" och jag kan inte få igång kompressorn. Även om den räknas ner från 20 min till 0 min så går den inte igång.
När jag skummar runt och läser lite tolkar jag det som att jag måste "kontrollera" säkringar i Fighter 2020 och starta om något för att få igång kompressorn igen och se om utlösen av motorskyddet var en engångssak eller om det löser ut igen av någon anledning. Det är här min förståelse för nästa steg tar slut..
Några tips och rekommendationer hur jag kommer vidare och vad kan detta bero på?
Tar tacksamt emot hjälp