Vi har en Greenline HE C7 som tillsammans med ett 200m borrhål ersätte en gammal elpanna (högtemp-system) för nästan precis ett år sedan. Allting har fungerat väldigt bra och den har aldrig behövt köra elpatronen trots utetemperaturer ned till -25. Vanligtvis har vi alla radiatorer på nedervåning helt öppna och får runt 21 grader där, och på övervåningen är dom lite strypta så där har vi 19,5 grader.
Senaste 3-4 dagarna har vi haft mellan -30 och -35 grader ute, så nu har pumpen verkligen fått jobba. Har märkt att pumpen har lite konstigt beteende vid så här kallt väder, som jag tänkte kolla med er om det är något som verkar normalt eller inte.
Dom första dagarna så hade vi alla radiatorer som vanligt (enligt ovan) och upptäckte då att pumpen larmade (informerade) med E21.T8 titt som tätt. Dvs. att temperaturen på värme ut (T8) hade nått gränsen av vad pumpen klarar (65C). Jag minns inte exakt, men jag tror att T1 ärvärde låg på ungefär 61C och T1 börvärde ungefär 63C. Jag antar att det blir så för att sensoren för T1 är "extern"? Om jag har förstått det rätt så sitter den på vårat system fasttejpad på utgående värmerör ungefär 40cm från där röret kommer ut från pumpen. Detta ledde till att elpatronen aldrig gick in, utan kompressorn körde tills T8 nådde 65C, den larmade med E21.T8 och sedan pausades kompressorn i 10min. Sedan fortsätta det likadant om och om igen.
Imorse så provade jag öppna upp alla radiatorer på övervåningen. Jag tänkte att pumpen då skulle få mer att värma upp och att den då skulle sluta larma hela tiden, då det kändes lite konstigt med ett sådant beteende. Beteendet ändrades i varje fall, nu nådde den aldrig den framledningstemp den ville ha så idag har den kört kompressorn konstant. Den har kört med elpatron lite då och då, men ibland har den stängt av elpatronen och larmat (informerat) om att "Eltillskottets högsta värmenivå har nåtts", eller något sådant. Osäker på var den gräns går, något lägre än 65C antar jag. Sedan slutade det med att vi hade 24C på övervåningen... så nu har jag strypt radiatorerna på övervåningen igen.
Jag vet inte exakt vad det är jag vill få ut från den här tråden. Mest bara veta om det första beteendet jag beskrev låter normalt? Vi har varken ackumulatortank eller annan värmeslinga mer än T1, så egentligen borde väl T1 och T8 visa samma? Sen är jag lite intresserad över att förstå hur det kan komma sig att pumpen (med radiatorerna på övervåningen lite strypta) klarade av att hålla värmen utan att någonsin slå igång elpatronen trots -35C ute? Betyder det att pumpen och borrhålet egentligen är något överdimensionerat för vårat hus?