0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du någon bild på de ursprungliga termostaterna i huset? Och en bild på de nya du köpt? Om du registrerar dig på forumet och loggar in går det bra att ladda upp bilder som bilaga här. En bild på själva ventilen utan termostathus vore också bra. Många termostatventiler har en förinställning som går att ändra som bestämmer flödet genom ventilen utöver vad själva termostaten reglerar. Kan hända de står olika inställda hos dig där temperaturen skiljer på radiatorerna? Brukar kräva ett specialverktyg för att ändra förinställningen.Litegrann borde panntemperaturen öka nu tycker jag, men hela tanken är 240 liter tillsammans plus att den ska hålla värmen i huset så det tar tid. Det borde gå att se inkopplad el-effekt i infomenyn nr 3. Kompressorn ger ca 2 kW värme utöver el-patronen så max total effekt nu ska vara ca 11,3 kW, vilket är rejält mer än huset behöver. Vid -28 °C gissar jag på att huset behöver ca 8,7 kW exklusive varmvatten.
Vad säger infomenyn? Hur mycket eleffekt har den kopplat in? Kan det vara effektvakten som kopplar ner effekten om huvudsäkringarna är hårt belastade av annat i huset?
Ok, jag trodde strömkännarna var inkopplade så effektvakten var aktiv. Annars står det bara 0.0 A på samtliga faser osv. Om el-patronen verkligen drar 9,2 kW nu så måste det bli varmt någonstans, effekten kan inte bara försvinna någonstans. Läckage på varmvatten?
Den är bra att titta på vattenmätaren emellanåt så att siffrorna inte rör sig när de inte ska det. Luftning är viktigt och om det är oluftat i värmepumpen så kanske inte värmen kan cirkulera ut till huset. NIBE menar att man behöver låta det rinna ett litet tag i slangen när man luftar så att verkligen all luft kommer ut.
Där ser man, händer någon gång ibland att utegivaren ger sig men det är inte särskilt vanligt. Den andra tempgivaren som följde med är innegivaren men det är samma modell som används både ute och inne. Se över varmvatteninställningen om du inte vill ha temperaturen så högt då det blir mer elpatronen som används vid höga temperaturer. Kanske värmekurvan och förskjutningen som är alldeles för högt inställda nu?
Om det är kallt ute och du har ställt in en hög värmekurva så tvingas F370 att värma upp hela tanken till en väldigt hög temperatur för att börvärdet på framledningstemperaturen ska nås. Då spelar det ingen roll om varmvattnet är inställd på en lägre temperatur.Edit: Ser att det nu är -30 °C där du bor och ska bli -31 °C under eftermiddagen. Då behöver inte värmekurvan vara särskilt hög alls utan det räcker det med någon normal värmekurva för att framledningstemperaturen ska klättra upp till 55 - 60 grader. F370 har som sagt ett max på 60 grader. Edit: Om det är svårt att nu få värmen att räcka till i huset så kanske man behöver se över cirkulationspumpens inställningar(?) Man kan då prova inställningen "Konstant kurva, CC" läge 2 eller läge 3. Då får man maximalt flöde i husets värmesystem vilket ger mer värme. Om det susar en del i rör och radiatorer får man acceptera det under så här kalla dygn och sedan ställa tillbaka inställningen. Se installationsmanualen sid 34 - 36 för detaljer kring inställningen av cirkulationspumpen.