0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har man räknat med att pumpen ska dra ca 10000 kWh/år betyder det att huset behöver lite över 30 MWh/år värme. Det i sin tur betyder att maximalt effektbehov när det är som kallast ute är runt 12 kW. Pumpen ska i princip aldrig behöva elpatrontillsats. Vad är det för inställning på start för elpatronen? Det kan vara så att den kopplas in alldeles för tidigt?
Åtekom med temperatur för köldbärare, värden för in och ut. 6kW begränsning bör ju gälla eltillskott. Tycker att en F1255 -16 borde räcka med råge för detta hus, utan eltillskott. Är det så att man använt befintlig, och allt för liten borra? Det är inte så att din Tibber begränsar så mycket att när den väl tillåter effektuttag, finns så mycket värmebrist i huset att värmepumpen behöver både både kompressor och värmetillskott. Förslag, stäng av Tibber och låt värmepumpen få den energi den behöver när det behövs.
Jag trodde låsningen till 6 kW avsåg elpatronen, att en pump på 16 kW är låst till 6 kW föreföll helt orimligt. 6 kW effekt är alldeles för lite för huset. Det skulle betyda enligt min mycket grova kalkyl att elpatronen behöver hjälpa till redan när det är runt noll grader ute. Uppgiften om en förbrukning på 10000 kWh kan inte ha tagit hänsyn till det utan måste vara baserad på att värmepumpen ensam klarar husets hela värmebehov. Hur djupt är borrhålet? Det är lågt köldbärarflöde om temperaturdifferensen är korrekt.
För att bekräfta mina teorier skall du då elpatroner är igång, titta på köldbärartmperaturer och aktuell inverterfrekvens, så vet vi ifall jag har rätt i mina teorier. Ange även utetemperatur