0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! Har gått från elpanna till L/V CTC sedan slutet av augusti. Enligt besparingskalkyl skulle vi gå från 20000kwh per år till 5500 kwh med en CTC i255 & M610. (vatten element i huset på 175 kvm.Hushållsel beräknas till 5000kwhSer jag förbrukning (inkl hushållsel) har vi sparat 19% jämfört med föregående år (Sept, Okt, Nov) totalt förbrukat 2800 kwh.Är inte detta väldigt dålig status på dessa månader?Undrar även om någon stött på följande problem. Vaknade idag att pumpen lät något hiskeligt. Snön ovan pumpensmälter och rinner ner på fläktbladet och fryser, vilket resulterar i att fläkten slår mot isen. Är ju en riktigt dåligdesign, är man inte hemma skadas ju fläkten! Borde vara en kant, läpp som förhindrar detta. Låg mycket is bakom gallret somfläkten slog i...
Hej!Kom ihåg att november var svinkall! Du får kanske skaffa ett större skärmtak ovanför, eller sätta fast en plåt som droppöverhäng ovanpå värmepumpen.Ev. trågvärmare kanske går konstant? Vad får du för parametrar ur pumpen? Skriv allt här, så kan vi kanske diagnostisera pumpen, om den nu ens har något fel
Är 20 000 kWh/år den värme elpannan levererade eller elförbrukning inklusive hushållsel? Är det den värme elpannan levererade tycker jag det är lite optimistiskt att gå från 20000 kWh till 5500 med värmepump i ett hus med radiatorsystem. Är 20000 total elförbrukning, vilket betyder att värmepumpen beräknas leverera 15000 kWh värme är 5500 en rimlig siffra. Men då är kalkylen lite fel för hushållselen finns kvar. Det korrekta hade då varit att säga att 20000 blir 10500. Om man från 2800 kWh drar bort tre månaders hushållsel, säg 1300 kWh, har värmepumpen dragit 1500 kWh. Det är svårt att säga om det är rimligt eller ej. Mitt hus drar mer värme, ca 23 000 kWh ett normalår. Min värmepump förbrukade 1400 kWh under samma period men det är bergvärme. Jag är lite undrande över tidigare förbrukning. 20 000 kWh är inte mycket till ett hus på 175 m2. I och med att det hade direktel gissar jag att det är från 70- eller 80-talet. Känner till ett hus från den tiden på 165 m2 som hade en elförbrukning på över 30000 kWh/år före värmepumpinstallation.
Om det är framsidan på värmepumpen som är problemet så har CTC regnskydd som orginaltillbehör. Titta på deras sajt under luftvattenvärmepumpar och sedan tillbehör. Blir som en liten skärm som skyddar fläkten.
0°C ute1.37 kW in4.35kw ut3.2 COP@ 50-43 rps, och du tuffar på i 71 rps, så där har du det svart på vitt. Din pump går som skit! Om den nu inte avfrostar eller tillverkar varmvatten, när du fotade(?)Finns det några mer anvancerade data att plocka ur displayen i servicemeny eller så? Typ hetgas/suggas; förångartemperatur m.m?Fota gärna igen, som sagt.4350W / 175 m² = 25 W/m²