0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Nu med kallare väder har många börjat fundera på avfrostningslogiken. Kan inte hitta att så mycket är skrivet om hur S735:an hanterar detta så har undersökt datan lite själv. Lite referensinfo: S735 installerad i augusti. Atemp 168 m2, byggår 2005, stenhus i södra Skåne. Golvvärme nere, radiatorer uppe. Kurva 5(-1) nere och 7(0) uppe. Inomhustemp ganska stabilt på 21 grader. Ventilationen intrimmad till ca 210m3/h. Dvs ganska exakt vad ett hus på 168m2 bör ha om man går på riktvärdet 0,35l/m2/s. Har valt att kolla på den 27:e november eftersom det är den kallaste dagen hittils iår för oss, medeltemp -6.7 grader. Värmepumpen konsumerade totalt 43 kWh under dagen. Eltillskottet drog 2,21 kWh under dagen. I tillägg till detta kommer ju hushållselen som ju såklart hjälper till att värma huset, men det gör det ju alltid. Totalt antal minuter med avfrostning: 127. Så uptime är 127/1440=91,2%. Längsta avfrostning 12 minuter. Men avfrostningarna skiljer generellt sett inte så mycket i tid, alla ligger omkring 8-12 minuter. Möjligen hade man kunnat få mer uptime om man drog upp ventilationen.Jag är nyfiken på hur mycket de påstådda värmeslingorna som avfrostar drar. Om man tittar på samtliga samplingar där kompressorfrekvensen har varit 0, dvs avfrostning, så är skillnaden mellan största och minsta uppmätt effekt 742 W. Vid kompressorfekvens 95Hz, dvs full effekt på kompressorn, så är samma siffra 846 W. Jag vet inte om man då kan anta att dessa värmelement drar mellan 0 och 846 W. Oklart varför de kan dra lite mer vid full kompressoreffekt. Man ser i datan att dessa verkar vara aktiva i alla frekvensintervall, ska man tolka det som att den avfrostar inte bara när den står still?
Jag tar datan från MyUplink, så inte jag som samplar, dock kan man få ut ganska högupplöst data där. Efter lite mer analys så ser jag att ni har rätt, effektmätningen verkar trögare än mätningen av kompressorfrekvens, så frekvensen når noll före effekten, därav missvisande i mina tidigare siffror. Men då uppstår nästa fråga, den verkar inte köra alls mycket avfrostning. Medeleffekten i de perioder där kompressorfrekvensen är lika med noll är 176 W, och det medlet dras ju upp något av att effekten laggar lite mot frekvensen. Histogrammet visar alla effekter vid kompressorfrekvens = 0. Nån som har en bra ide vad man skulle kunna kolla på för att fatta mer vad som sker?@kWhalp: ingen spärrad elpatron, och inte SPA. Hushållselen under dygnet var 18 kWh. Har inga som helst restriktioner på det, vi bakar, kör torktumlare, sko/vanttorken går för jämnan pga. småbarn osv. Så helt klart spelar det in. Men just det dygnet hade kanske en spärrad elpatron medfört en något lägre totalförbrukning eftersom den körde lite på natten, men kompressorn gick inte fullt hela dagen som man ser i en av graferna. Hade man kunnat spara dessa gradminuter till dagen så hade man kanske kommit ned lite till i förbrukning. Sen lär ju varmvattenförbruknigen vara en rätt stor puck, badar man båda barnen en dag så blir de ju helt andra siffror.
Hej,Gissar att det har suttit en äldre FLVP, tex Nibe 310/340/370 Om ja, då måste man kondensisolera ventilationsrören för att pumpen ska kunna göra avfrostningen rätt. Vet du om det är gjort?
2.21 kWh tillskott, kan du se detta på någon timräknare? Eller delar den upp Pin, Ein, Ekompressor, Pkompressor och Etillsats, Ptillsats?Skulle det inte kunna vara defrostern som drar det, om man ränknar baklänges på dina 127 minuter => 2.116667 h, med ~1kW värmare?