Hej
Nån annan som tycker spa från Nibe är kasst och obegripligt. Har nu testat ca 1 vecka med att ha funktionen aktiverad med så stor påverkan som möjligt på vv samt inomhusklimat men....den drar ändå igång och göra värme och vv när det är som dyrast. Varenda dag....när det typ toppar på 180 öre en viss timme och 3 h senare har det gått ner till 90 öre....givetvis står den still vid 90 öre och snurrar vid 180.
Är det något som jag missat?
Hej!
Först och främst, kolla att din tid/datum stämmer på din värmepump, det kan vara orsaken till osynk mellan timmarna du upplever. Om tid/datum stämmer, läs vidare:
Frånluftsvärmepumpar är olämpliga med SmartPriceAdaptation (SPA) på vintern (sub 0°C-temperaturer).
Du vill att din frånluftsvärmepump (FLVP) på vintern ska gå dygnet om, men pga avfrostningar så tappar du värdefull uptime.
55-85% uptime är vanligt för F750, beroende på olika parametrar.
Det kan vara så att du upplever den stillastående pga avfrostningarna.
Att då införa Gas och Broms på detta, med SPA, blir inge bra... den kommer försöka gasa med elpatron, som har "COP 1", emedan kompressorn ligger på ~3 i COP på vintern.
Så du måste ha typ 1.5 kr/kWh vs. 4.5kr/kWh i nettoprisskillnad om elpatronen ska användas break-even-ekonomiskt jämfört med kompressorn.
Nu är det ju förstås mer lönsamt med elpatron på natten och golvvärme, eftersom det är typiskt 15 till 30 m³ betong som "värmebatteri". Så om man behöver väldigt mycket tillsats, saknar el-element och eldstad, så är en rättinställd SPA ekonomiskt försvarbar även på vintern. Annars inte, enligt mig.
Problemet med FLVP är att de ska avfrosta i tid och otid, varpå värmeunderskott (räknat i GradMinuter, GM) uppstår.
Då kommer FLVP:n vilja brassa på en herrans massa tillsats.
Nu vet jag inte om kompressorn fortfarande varvar ned vid de dyra timmarna, (mjukvaruuppdatering?) men det är tyvärr här som mycket av syftet går förlorat.
Någon får gärna säga om kompressorn fortfarande varvar upp/ned i smällkalla vintern med SPA aktiverat.
En överdimensionerad bergvärmepump med golvvärme däremot, är perfekt med SPA! Men även FLVP på senvår, sommar, höst, är väldigt trevligt, om man spärrat elpatronen dvs...