0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om man ska förflytta värme till annat rum krävs kopiösa mängder luft för att det ska bli någon effekt, att förflytta dom mängderna kommer att medföra oljud.
Delge gärna hur utfallet blir då du installerat någon fläkt.På något sätt tror jag det alternativ som ger bäst utfall är att föra kall luft till pumpen, då får man även varmare i det rummet där det är som kallast, frågan är bara hur man gör det bäst ur både estetiskt och effektivt perspektiv?
Kalluft är ju vid golvet så då måste man ha fläktar vid golvnivån och då blir det problem att få till en öppen yta på bägge sidorna av väggen.. Nästa problem är tex badrummet och där vill man ju inte suga ut luften och skicka in den i ett annat rum så där tror jag mer på att blåsa in varmluft i badrummet..Så för mig blir det nog bäst att blåsa in varmluft via hål nära taket och rikta varma luften neråt mot golvet och låta kalla luften gå tillbaka via dörröppningen.Såg att denna firma använde den termostaten jag skrev om i första inlägget:https://elementflakten.se/butik/varmeforflyttare/varmeforflyttare/Men helst skulle man ju ha en som även reglerar farten, alltså som i en dator.Svalt = fläkten avstängdsen startar den vid inställd värme och farten ökar ju varmare det blir..Vart hittar jag en sådan fläkt styrning ?
dessa fläktar köpte jag......men de är nu på soptippen
Att flytta luft med värmeförflyttare kräver att det är stora temperaturförändringar mellan rummen för att det ska fungera.Att flytta 22 grader till ett rum som håller 17-18 grader för att det ska bli varmare och att det ska vara tyst är svårt.Har testat med en bordsfläkt i en korridor och temperaturhöjningen blev så nära noll man kunde komma.Har testat med en fläkt på stativ som står 50cm ifrån braskaminen i köket, där luften passerar kaminen och ut i vardagsrummet genom en dörröppning som är 60cm ifrån kaminen, det fungerar perfekt förutom att det låter om fläkten. Kaminen är ca 200-250 grader, luften som går in i vardagsrummet är riktigt varm gissningsvis runt 50-55 grader. Sen förflyttar jag luft från min luftsolfångare med en 160mm dyr kanalfläkt och det fungerar men INTE ljudlöst på långa vägar, den sitter i garaget så det gör ingenting.Jag gillar att man testar saker, gör inte för stora ingrepp på huset bara!