Hej,
Har just fått en HQ8 installerad i vårt två plans hus byggt 2003. Vattengolvvärme nere å vattenraddar uppe.
Istället för att köpa IVTs egna innegivare å köra deras IVT anywhere valde jag att istället att låta Ngenic styra å övervaka temperaturen i huset. Har två givare. En på varje våning. Tempen där nere är alltid typ 1-2* varmare än där uppe då värmen i plattan gör sitt. Kör samma framtemp utan shunt på golvvärmen å det lirar bra tycker jag å köra lågtemp på raddarna där uppe. Sovrummen är där uppe å i regel är det gött å ha någon grad svalare där.
Men! Nu till min fråga. Utetemperaturen är just nu typ 8* dygnet runt å huset släpper inte ut så mkt värme. Ligger på typ 22* i medeltemp i huset, Ngenic är ställ på BV 21*. Timpris styrning är inställd på näst högsta. Ngenic säger att det är 20* ute för å hålla igen värme produktionen. Kompressorn går knappt något, och i och med att den får in en utetemp på 20* hamnar Vp i ”sommarläge” (>+18*).
Nu på kvällen tog alla ungar ett bad. I samband med det startade kompressorn för VV produktion. När beredaren va full stoppade kompressorn å växelventilen gissar jag skiftade till värmebärarsidan. Framtempen på värmebärarsidan rusar över insatt gräns (45*) uppåt 60*. Får givetvis larm ”Hög framledningstemperatur E11”. Vad är felet å hur kan jag undvika detta?
Som kuriosa så vet jag att en av skillnaderna mellan sommar å vinterdrift är att på sommardrift är värmeproduktion ej aktiv å cirk pumpen stoppad. Men ska väll inte påverka detta? Framtempen ut i kretsen ska väll inte skjuta i höjden varje gång VV beredaren ska fyllas å Ngenic simulerar ”sommar”.
Tack!