Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Massor med knäppningar med innegivare?  (läst 2616 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ecosubba

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Massor med knäppningar med innegivare?
« Svar #30 skrivet: 09 november 2023, 09:47:03 »
Det ser normalt ut på den bilden men svårt med tidsaxeln att se exakt.
Den verkar gå runt 40 gr och stannar/startar styrd av hysteresen några gånger tills värmebehovet upphör och den stannar några timmar.

Du kanske har liten mängd vatten i värmekretsen? Det skulle bli jämnare temp. på radiatorerna med större vattenvolym. Mitsubishi har någon min.gräns för vattenvolymen i manualen. Avfrostningen blir effektivare också.

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Massor med knäppningar med innegivare?
« Svar #31 skrivet: 09 november 2023, 11:57:58 »
Det ser normalt ut på den bilden men svårt med tidsaxeln att se exakt.
Den verkar gå runt 40 gr och stannar/startar styrd av hysteresen några gånger tills värmebehovet upphör och den stannar några timmar.

Du kanske har liten mängd vatten i värmekretsen? Det skulle bli jämnare temp. på radiatorerna med större vattenvolym. Mitsubishi har någon min.gräns för vattenvolymen i manualen. Avfrostningen blir effektivare också.

Jag har ganska litet hus, 120 kvadrat. Är nog ca 10 radiatorer. Ganska små och moderna, har lågt värmebehov.

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Massor med knäppningar med innegivare?
« Svar #32 skrivet: 12 november 2023, 21:48:05 »
En annan konstig grej. Har också märkt att det knäpper i varmvatten ledningen till badrummet. Även om man inte använt varmvatten på hela natten t ex så är ändå varmvatten röret vid pumpen varmt. Är det normalt?

När jag tänker efter så hörs det faktiskt mest från badrummet, kanske inte ens är radiatorerna på den sidan.
« Senast ändrad: 12 november 2023, 21:58:21 av Kritan »

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Massor med knäppningar med innegivare?
« Svar #33 skrivet: 29 november 2023, 10:14:58 »
Jag tänker ändå att det skumt att det knäpper så mycket. Vi hade tidigare Nibe 310 och den var ju. On/off kompressor men det knäppte aldrig. Nu med ecodan så trots inverter så kör den också start och stopp hela tiden. Så tempen på radiatorerna varierar ganska kraftigt och därav knäppningarna.

Nu pendlar framledningstemp mellan 30-38 ungefär och det är tillräckligt för knäppnigar hela tiden?
« Senast ändrad: 01 december 2023, 10:10:42 av Kritan »

Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Massor med knäppningar med innegivare?
« Svar #34 skrivet: 30 november 2023, 11:01:07 »
Kanske att det blev något svalare. Ska justera ner lite till. Sen såg jag en intressant sak. I min graf här på framledningstemp. Den. Verkar höjas ungefär var 10 minut. Man kan ställa in intervallen på fjärren och den står på 10. Kan det vara så att den krämar på högre och högre för att ska bli varmt i tid?

Värt att justera upp?

Har lägre framledningstemp nu när det är kallare också. Blir inte klok på denna maskin.


Utloggad Kritan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Massor med knäppningar med innegivare?
« Svar #35 skrivet: 02 januari 2024, 23:26:31 »
Köpt en värmeksmera och för skojs skulle sÃ¥ mätte jag lite pÃ¥ mina raddar.  intressant nog visar pÃ¥ framledning och retur pÃ¥ radiator kopplet samma temp. Men man kan tydligt se att raddarna är varma i toppen och svalare i botten. Den radiator som knäpper värst pendlar mellan 30-40 grader i en "cykel". Ungefär för varje hel grad som ändras sÃ¥ knäpper den.

Jag tror dock inte det är rören i golvet. Tycker ljudet hörs tydligt från radiatorn själv.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!