0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hej på erHär är en till som har samma problem.Flöden runt 3l/min vid lågt värmebehov.Jag får då bara cirkulation på mina golvärme slingar. Inget på radiatorer.Jag har bråkat ganska hårt på min installatör och Daikin, men dom verkar inte ha någon lösning.Dessutom är styrningen av elpatron helkass på den här värmepumpen.Något jag sett i andra trådar att fler har problem med.Det problemet har Daikin lovat lösa med ett uppdaterad mjukvara.Som skulle komma i december 2022. Senaste budet är Januari 2024.Rickard, kan du utveckla "Eller sätta in en bypass och köra med rekommenderat flöde i externa kretsen i alla fall"
Driftlägen cirkulationspump Daikin Geo 30-Kontinuerlig = Går oavsett om uppvärmningsbehov finns eller ej.1-Automatisk = På när det finns uppvärmningsbehov, går var tredje minut utan värmebehov för att avgör om det finns ett behov.2-Påkallad = Om det finns rumstermostat, går när uppvärmningsbehov finns.Men så vitt jag vet ingen möjlighet att sätt ett fast eller min värde på cirkulation.Den verkar styras mot Delta T oavsett driftläge.
Dåligt injusterade system finns över hela landet, har du en maskin med ett fast högt flöde så maskeras den bristfälliga injusteringen av värmekretsen. Problemen börjar alltid om man har ett radiatorsystem i grunden och en röris klappar på en golvvärmekrets på stammen utan att justera om flödet över radiatorkretsen. Just i ditt fall så kan jag glädja dig att vi i den senaste programvaran har lagt in en parameter där installatören kan ställa in det lägsta flödet som tillåts. Denna parameter kompletterar den redan existerande möjligheten till maximalt flöde. I praktiken betyder det att man kan ställa maskinens flöde inom ett mycket snävt intervall eller t.o.m. ett fast flöde.Kontakta din leverantör om en tidsbokning för uppdatering av din maskin så slår du 2 flugor i en smäll.Mvh D