Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KB ut hög temperatur  (läst 1092 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad adik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
KB ut hög temperatur
« skrivet: 01 oktober 2023, 23:12:34 »
Hej! Jag har en Daikin geo 3,8 kW värmepump Jag märkte att KB ut temperaturen ofta är högre än KB in temperatur. Till exempel idag kväll när jag gick till vp för att kolla temperaturen,KB in 6,4 grader och KB ut 6,7 grader. Jag undrar om detta är normalt med invertervärmepumpar. Är det någon annan som har ett sådant fall?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: KB ut hög temperatur
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2023, 11:19:56 »
Du kan bara kolla det där när kompressorn är igång, när den står still kan temperaturen driva lite hur som helst då de påverkas av rumstemperaturen.
Visar KB-ut mer när kompressorn går är det felvisning på en av tempgivarna.
Vet inte om man själv kan kalibrera givarna på Daikin.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad adik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: KB ut hög temperatur
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2023, 12:34:39 »
Ja jag kollar temperatur när kompresor är igång. Det var 10 grader ute och 22 grader inne i huset när jag gick för att kolla KB-temperaturen. Pumpen gick på mycket låg hastighet. Vi har en extra ackumulatortank (arbetstank 100 litera)med cirkulationspump. Jag ska försöka öka hastigheten på den extra cirkulationspumpen. Kompressorn kan skadas om KB ut är för hög ?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: KB ut hög temperatur
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2023, 12:48:26 »
Det är väl snarare så att kompressorn kanske redan är skadad om KBut är nästan som KBin. Det visar att värmepumpen inte lyckas ta upp någon energi från berget om temperaturgivarna stämmer. Man skulle behöva kontrollmäta temperaturerna.
« Senast ändrad: 02 oktober 2023, 13:14:46 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: KB ut hög temperatur
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2023, 12:49:20 »
Är KB ut högre eller lika som KBin så levererar VP ingen värme. Det är endast när VP inte jobbar som temperaturen kan vara lika eller högre på KB ut.
Du får ta och mäta med en "lös" termometer så får du se om det är givarna som "ljuger".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad adik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: KB ut hög temperatur
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2023, 12:55:43 »
Jag har en infraröd termometer, jag ska kolla temperaturen på rören nära pumpen, vp värmer varmvatten VVB lika snabbt som i början, vp är 6 månader gammal Om KB ut faktiskt är högre än KB in, vad kan det bero på? vad kan felet vara? Jag har inte nivåkärl på den högsta punkten och ingen tryckkärl har installerats. Jag undrar om det kan vara luft i kollektornslang vid värmepumpen.
« Senast ändrad: 02 oktober 2023, 13:06:18 av adik »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: KB ut hög temperatur
« Svar #6 skrivet: 02 oktober 2023, 13:32:56 »
Det kan vara fuktskadade givare. De visar dÃ¥ för hög temperatur. Givarna till köldbäraren och utegivaren drabbas rätt ofta av det. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: KB ut hög temperatur
« Svar #7 skrivet: 02 oktober 2023, 13:51:48 »
Jag har en infraröd termometer, jag ska kolla temperaturen på rören nära pumpen, vp värmer varmvatten VVB lika snabbt som i början, vp är 6 månader gammal Om KB ut faktiskt är högre än KB in, vad kan det bero på? vad kan felet vara? Jag har inte nivåkärl på den högsta punkten och ingen tryckkärl har installerats. Jag undrar om det kan vara luft i kollektornslang vid värmepumpen.
Temperaturen ut måste vara lägre än in, om inte får du ingen värme utan du får kyla av VP.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad adik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: KB ut hög temperatur
« Svar #8 skrivet: 02 oktober 2023, 14:01:17 »

 Temperaturen ut mÃ¥ste vara lägre än in, om inte fÃ¥r du ingen värme utan du fÃ¥r kyla av VP.
[/quote]
Ja vi har värme alla radiatorer värms upp och det finns varmt vatten VVB. Kanske temperatursensorn är skadad, jag ska kolla den på kvällen.

Utloggad adik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: KB ut hög temperatur
« Svar #9 skrivet: 02 oktober 2023, 17:09:42 »
Nu när värmepumpen producerar varmvatten är det KB in 7,2 grader och KB ut 5,2 grader. När jag mätte det med en termometer på röret var det också en skillnad på 2 grader. Problemet är när pumpen värmer huset och arbetar på låg hastighet, då är KB ut ibland högre. Kanske är något fel i inställningarna,eller så tar huset inte upp så mycket värme som pumpen producerar.Jag trodde att vp skulle stängas av helt när vattenreturen från radiatorerna blir för hög, men vp går 24 timmar.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: KB ut hög temperatur
« Svar #10 skrivet: 02 oktober 2023, 17:16:11 »
Daikin har en låg lägsta uteffekt, så du kanske har lika högt effektbehov som den kan ge på lägsta effekt, men det låter lite märkligt om du inte bor i Katterjokk.
Att "pumpen går" betyder ju inte med automatik att kompressorn går, är du alldeles säker på att kompressorn är aktiv?

I så fall visar någon av tempgivarna fel, värmepumpen kan inte leverera ut varmare köldbärare än den får in.
Möjligen om den kör ut kyla i radiatorerna, men det borde du väl ha koll på.

När den producerar tappvarmvatten går den alltid med högre effekt, så att deltaT blir 2 grader då är inte konstigt, kanske blir den i praktiken 4 grader, men felvisningen gör att det bara visar 2 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad adik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: KB ut hög temperatur
« Svar #11 skrivet: 02 oktober 2023, 17:46:59 »
Ja kompressorn är aktiv hela tiden 24 timmar om dygnet, bara när det är mer än 16 grader ute är kompressorn inte aktiv. I går kväll var det 8 grader och KB ut var högre än KB in. Kanske om det är för varmt i huset och return från radiatorerna har för hög temperatur då producerar inte vp värme bara sänker varvtalet, men då borde pumpen stängas av helt?

Idag värmde inte vp nästan hela dagen för det var över 16 grader ute, om ett ögonblick sjunker utetemperaturen till 16 grader och fortsätter att sjunka, så jag får se på kvällen runt 20-21 vad är temperaturen på KB
« Senast ändrad: 02 oktober 2023, 17:54:30 av adik »

Utloggad adik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: KB ut hög temperatur
« Svar #12 skrivet: 02 oktober 2023, 19:21:32 »
Kl 17.50 vp börjar värma huset, temperatur pÃ¥ framledning  radiatorerna 26 grader, temperatur return 22,7 grader. KB in 5,9 grader KB ut 4,3 grader

Kl 19.00 temperatur framledning 33,6 temperatur return 30,7 grader. KB in 6.0 grader KB ut 6,3 grader

Kompresor är hela tiden aktiv
Vad kunde det vara, varför är det så ?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3642
  • Karma +3/-0
SV: KB ut hög temperatur
« Svar #13 skrivet: 02 oktober 2023, 20:00:51 »
KB-utgivaren verkar skadad eller dåligt isolerad mot röret.

Känns orimligt att kompressorn går hela tiden, inte så att du blandar ihop kompressorn med cirkulationspumpen? Märker du aldrig att KB blir 10-15 grader?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad adik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: KB ut hög temperatur
« Svar #14 skrivet: 02 oktober 2023, 20:12:11 »
KB-utgivaren verkar skadad eller dåligt isolerad mot röret.

Känns orimligt att kompressorn går hela tiden, inte så att du blandar ihop kompressorn med cirkulationspumpen? Märker du aldrig att KB blir 10-15 grader?
i inställningarna kan jag se om kompressorn är på eller av. Ja, ibland är temperaturen KB 10-15 grader, men bara när kompressorn är avstängd.
« Senast ändrad: 02 oktober 2023, 20:16:28 av adik »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!