0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag ser Köldbärare in och ut båda är 4,7°C resp 5,0°C.KöldbärarCPn går eller står still, eller någon av givarna visar fel?Jag förstår nog inte...
KB-pumpen går 85 % på en bild, tror att den kanske är lite högt ställd?
Hur mycket har eran gått?Är det dags för byte snart? Eller ska man köra tills allt rasar ...?Då detta är en lägergård på ca 1000m2 så finns även en IVT Greenline parallellkopplad med Niben, för att klara lasten ... jag var tyvärr inte med när dessa togs i drift. IVT-n är ca. 10 år gammal, men den kördes knappt, då de var felinställda, på olika kurvor och temp. Niben gick på max med tillsats för fullt, och IVT-n tyckte att det är tillräckligt varmt så den startade knappt. Ganska hög elräkning under de senaste 2-3 åren ... det är det jag försöker få rätt på.Efter nibens VVB, så finns det en 300l varmvattenberedare som ska lyfta tempen på nibens värme till 80-90 grader för att förse behovet vid full belastning (ca.85 pers). När värmebehovet inte finns under sommaren så finns varmvattenbehovet kvar, och det verkar som det är då felet kommer hela tiden, när uppvärmningen är i princip av. IVT-ns VVB är inte ens inkopplad, hade jag tjänat på att koppla ihop den med nibens (parallelt, seriellt)?