0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om den tappar trycket och är kopplat tillsammans med pannan så är trycket lågt i hela värmesystemet. På exspansionskärlet ( om du inte har ett öppet system med burk på vinden ) så finns ett plastlock, under är det en bilventil, tryck lite lätt på piggen, ska pysa till och inget vatten. För att fylla luft så ska kärlet vara tomt på vatten, tryck noll. Fyll luft till 0,5 bar och manometern ska fortfarande visa noll, annars släpp ut mer vatten, tills tryck är 0 ,5 bar och mätaren är noll. Fyll på vatten till ca 0,8 bar.
Tack för svar! Jag är fullständigt novis på värmesystem så ha överseende med nivån på frågorna🙈"Kärlet tomt på vatten, tryck noll" menar du då att nanometern ska stå på noll? Ska jag släppa ut vatten genom den röda ventilen bredvid nanometern tills den sjunker till noll? Fylla luft, kan jag göra det med en cykelpump med tryckmätare eller är det kompressorn som ska fram? Tryckte lite lätt på piggen i ventilen, inget vatten kom ut, bara luft. Om det kommit vatten, är det vajsing i kärlet då?
Du har förstått allt, snyggt!Cykelpump duger, den har i alla fall med all säkerhet oljefri luft, så den kan vara bäst att använda.
Har dock upptäckt sista dagarna att om jag stänger av varmvattenproduktionen och bara kör värme på elementen så är det inga som helst problem, sätter jag på VV så får jag felmeddelandet igen.Finns det någon som har en idé om var problemet är?
Några funderingar till:Det funkar att värma varmvatten via tillsats/elpatron men inte via kompressorn. Hur påverkar trycket i systemet kompressorn men inte elpatronen?
Det sitter två högtrycksbrytare med lite olika bryttryck, men bara en ska kopplas in. Den som bryter vid ett lite lägre tryck används normalt. Flyttar man "trådarna" till den som bryter vid det lite högre trycket blir varmvattnet lite varmare men det sliter även lite mer på kompressorn. Det handlar om några graders höjning, skulle det bli problem med den "normala" brytaren så kan man ju alltid byta och använda den som ger ett lte högre tryck.